Tomas Eriksson tar fram block och penna. En vit lastbil svänger in mellan If Metalls röda vepor som fladdrar i höstvinden och kör in på området där Teslas serviceställe i Uppsala ligger. Han antecknar registreringsnumret.
Det har gått nästan på dagen ett år sedan IF Metall tog ut sina medlemmar på Tesla i strejk. Tomas Eriksson är eftermiddagens strejkvakt och kontrollerar att ingen bryter strejken, exempelvis genom leveranser som ska vara blockerade, som en sympatiåtgärd från andra förbund.
Vanligtvis arbetar han i skolvärden, men han är aktiv i Kommunal som ställer upp som strejkvakter. Det här tredje gången han vaktar. Att han, som jobbar med något helt annat och inte ens har körkort, står här och vaktar känns inte konstigt, tycker han.
– Arbetstagare måste ha skydd när arbetsgivaren gör förändringar. Dessutom är företag där arbetstagarna har inflytande hållbara över tid, så Tesla skulle vinna på ett kollektivavtal säger Tomas Eriksson.
För de strejkande är det en prövning att inte kunna gå till jobbet. En av de som strejkar vid Tesla i Uppsala är Jason DeLawer. I ett reportage i TV4 har han nyligen berättat om en tuff vardag som saknar rutiner, som dock delvis fylls av fackligt arbete. Han är beredd att strejka så länge det behövs, säger han till TV4.
– Vi har kollektivavtal överallt och jag ser inte varför Tesla inte skulle skriva på. Vi får trygghet, pensioner och rättigheter tack vare kollektivavtalen, så varför skulle vi ge upp det?
I garaget i Fyrislund arbetar den här dagen flera personer med service av Teslas bilar. När UNT kliver in genom den öppna garageporten och försöker få prata med personalen blir vi vänligt med bestämt avvisade och hänvisade till en central kommunikatör. Sedan går den stora garagedörren ned.
Men från kommunikatören kommer inga svar på frågorna utan ett dagsfärskt pressmeddelande. Där står bland annat att det senaste året varit ett "rekordår" för Tesla i Sverige och att mer än 90 procent av de anställda valt att stanna på sina tjänster. Vidare skriver Tesla att avtalen man erbjuder sina anställda är "likvärdiga eller bättre" än kollektivavtalet, och att det är "frivilligt om ett företag eller en anställd vill vara medlem i ett fackförbund eller inte", och att Tesla anser att man därför "uppfyller huvudpoängen i den svenska modellen."
Enligt IF Metall i Uppland är det nu fler som strejkar här än vad det var från början. Exakt hur många kan eller vill Maria Östberg, ombudsman, inte säga. Men hon uppger för UNT att samtliga tekniker i Uppsala är i strejk och att Tesla "fortsätter att ta in strejkbrytare för att runda konflikten."
– Vår kampvilja ökar med tiden. Visst kan det finnas de som har bra villkor hos Tesla i dag, men inte alla, och det kan ändras hur som helst av arbetsgivaren, säger hon.
Utanför Teslagrindarna försöker Tomas Eriksson få tiden att gå genom att lyssna på poddar om Israel-Gazakonflikten. Samtidigt ses Teslas grundare och vd Elon Musk, en av världens rikaste personer, stå på samma scener som Donald Trump, som han stöttar i presidentvalet.
Vad tänker du om att du står här i Fyrislund och tar fajten mot Elon Musk i USA?
– Jag blir stolt över mig själv, de som gör tummen upp åt oss eller kommer med bullar, och alla de som strejkar, säger Tomas Eriksson.
Maria Östberg på Metall tänker inte så mycket på Elon Musk.
– Vår motpart är Teslas svenska bolag, de kan välja att skriva på ett avtal. Och vi kommer få ett på plats, vi vet bara inte när.