Här planeras kommunens snöröjning

Snön faller ymnigt över Uppsala och alla entreprenörerna har kallats ut. På kommunens snöröjningscentral bestämmer Louise Söderström och Joakim Tegelberg när det är dags för plogbilarna att ta nästa varv.

Vid mötet klockan 9 går man igenom hur det ser ut i Uppsalas gatunät. Från vänster Anders Falk, Joakim Tegelberg, Nina Jansson och Carina Andersson.

Vid mötet klockan 9 går man igenom hur det ser ut i Uppsalas gatunät. Från vänster Anders Falk, Joakim Tegelberg, Nina Jansson och Carina Andersson.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2023-11-29 05:00

– Nu är alla ute och kör. På cykelbanorna kör de konstant. De går på toa och vänder och kör samma runda igen när de är klara med den första omgången, säger Joakim Tegelberg.

Det är tisdag förmiddag och SMHI har utfärdat en gul varning för snöfall över Uppsala. Klockan 9 kommer de sju personer som varit ute och tittat hur det ser ut tillbaka för en återrapportering. Vid ett gemensamt möte går de igenom läget tillsammans med Louise Söderström och Joakim Tegelberg.

– Det yr igen där det är öppet, säger Nina Jansson, som tittat på distriktet där Eriksberg och Flogsta ligger.

På de högst prioriterade cykelvägarna och bussgatorna har man redan bestämt att skicka ut en ny körorder till entreprenörerna. Nu är det dags att bestämma om de ska lägga på ytterligare beting på företagen som har uppdrag att snöröja.

undefined
Vid mötet klockan 9 går man igenom hur det ser ut i Uppsalas gatunät. Från vänster Anders Falk, Joakim Tegelberg, Nina Jansson och Carina Andersson.

Louise Söderström ringer upp en av entreprenörerna och sätter på högtalartelefonen så att alla runt bordet hör samtalet.

– Jag tänkte kolla om ni mäktar med. Vi funderar på att gå över på B-gatorna, säger hon.

I den andra änden är beskedet att det flyter på bra än så länge.

– Det kommer att bli ett långt dygn. SMHI har sagt att det kan komma ytterligare mellan 8 och 14 centimeter fram till midnatt, säger Louise Söderström innan hon avslutar samtalet.

Beslutet blir att det är dags att även börja ploga de lägst prioriterade lokalgatorna.

undefined
Joakim Tegelberg funderar på om det är dags att beställa ut snöslungor som kör bort snösträngarna från bland annat Norbyvägen.

Då ringer det i beredskapstelefonen. Samtalet är från Gamla Uppsala Buss som meddelar att värmeslingorna i Carolinabacken inte hinner smälta snön som kommer. Ett beslut tas att skicka ut en extra insats att ploga och sanda i backen så att bussarna inte ska fastna.

Ordern att kalla ut de första traktorerna på de stråk som normalt sopsaltas gick ut strax före klockan 4 på morgonen. Anders Falk har haft beredskap under natten och är den som skickat ut körorder för de snöröjare som var först ut.

– Är det inte dags för dig att åka hem snart och vila? frågar Joakim Tegelberg.

undefined
Joakim Tegelberg visar värdena från en av kommunens 18 mätpunkter där både temperatur och salthalt i gatan mäts.

De kommer överens om att Anders ska titta på några gator i de centrala delarna av staden på vägen hem och ringa in och rapportera hur läget ser ut innan han lägger sig för att orka med nästa natt. Uppdraget för beredskapen går runt i arbetslaget. Louise Söderström, som den här dagen är operativt ansvarig, kommer att gå på nästa beredskapspass under onsdagen.

Strax före klockan 11 är det tillfälligtvis lite lugnare. Joakim Tegelberg och Louise Söderström går på datorn igenom de körorder som har gått ut under natten och morgonen för att dubbelkolla att inget har glömts bort.

undefined
Joakim Tegelberg och Louise Söderström går igenom de körorder som skickats ut för att dubbelkolla att inget glömts bort.

De stora frågorna under eftermiddagen är när det kommer att vara möjligt att skicka ut snöslungor och lastbilar för att forsla undan snön från de smalare gator där plogvallarna ställer till problem.

– Det är en stor apparat. Varje snöslunga kommer med sex lastbilar, säger Joakim Tegelberg.

På Norbyvägen är snövallen i mittsträngen redan vid lunchtid 40 centimeter hög. Och där börjar snöslungan att köra ut snön vid 14.30-tiden. Ytterligare snöslungor kommer att börja köra på Vattholmavägen och Iduns väg under kvällen. Det arbetet kommer att pågå hela natten.

– Helst vill vi slippa köra det under dagtid för att inte stoppa upp trafiken, men ibland måste man, säger Joakim Tegelberg.

undefined
"När det blåser från nordöst får vinden fart så att det blir drivbildning", säger Joakim Tegelberg och visar på kartan var det bildas drivsnö.

Klockan 15.15 ringer SMHI för att ge en uppdaterad väderprognos. Nu har ett stort gäng samlats runt bordet. Prognosen ligger till grund för planeringen av kvällen och natten. Beskedet är att snöfallet kommer att mattas av under kvällen och att det kan sluta snöa och mojnar under natten. På onsdagsförmiddagen kommer nya snöbyar samtidigt som vinden åter börjar friska i.

– Entreprenörerna behöver veta om de kan få hem folk att sova lite, säger Louise Söderström.

Efter lite diskussion kommer de fram till att direkt köra ett varv till på alla gång- och cykelvägar, de prioriterade A-gatorna samt runt Resecentrum. Dessutom får entreprenörerna i uppdrag att ploga de fastigheter som ingår i kommunens åtagande.

– Där gör vi det lite annorlunda än vi brukar och säger att de ska vara klara senast klockan 12 i morgon. Det är för att de ska kunna planera återhämtning för dem som jobbar, säger Joakim Tegelberg.

Preliminärt räknar han med att de behöver skicka ut en ny order om att ploga alla lokalgator ytterligare en gång på onsdagsmorgonen.

– Men det kan ändras beroende på hur det ser ut när de är ute och kollar under kvällen och natten, säger Joakim Tegelberg.

Så prioriteras gatornaa

Snöröjningen prioriteras i stråk med olika nivå av prioritering.

Allra först plogas de större cykelstråken, som tidigare har sopsaltats.

Därefter plogas övriga prioriterade gång- och cykelvägar samt Resecentrum, torgytor och bussgator.

Sedan röjs övriga gång- och cykelvägar följt av:

Matargator.

Villagator och parkeringar.

Mängden snö som gör att snöröjningen startas varierar mellan 3 och 8 centimeter beroende på snöns struktur och prioritering av gatan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!