Här sker flest olyckor i Uppsala

Motorvägarna E4 och E18, samt riksväg 55 – det är de tre mest olycksdrabbade vägarna i Uppsala län. Men ansvaret för vägarna är delat, och processen för en förbättring på riksväg 55 kan ta tid.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2016-08-03 10:05

LÄS MER: Trafiksäkerheten förbättras - men för sakta

Det finns en tydlig topp tre när det gäller de mest olycksdrabbade vägarna i Uppsala län de senaste åren. Det visar statistik som UNT har begärt ut från Trafikverket. Allra flest olyckor sker på E4:an, där det mellan 2013-2015 skett 89 olyckor. Strax efter i toppen kommer E18 med 76 olyckor, och på tredje plats riksväg 55 med 67 olyckor på tre år.

Svaren förvånar inte trafiksäkerhetsanalytikern Johan Strandroth på Trafikverket.

– Eftersom det är mest trafik på motorvägarna så förvånar resultatet mig inte. Men det betyder inte heller att motorvägarna är farligast, motorvägar är generellt säkrare.

Johan Strandroth menar att de olyckor som sker på motorvägar oftast är lindrigare än de som sker på landsvägar utan mitträcke eftersom det finns en avsevärt mindre risk för frontalkollisioner på motorvägarna. Och statistiken överensstämmer med hans uttalande – på E4 och E18 var antalet olyckor med dödligt utfall 3 % och 1 %, jämfört med exempelvis de 9 % som riksväg 272 uppnådde från sin femteplats på listan över olyckor. Där skedde totalt 32 olyckor under samma tidsperiod.

– De här landsvägarna med hastighet upp mot 90 km/h utan mitträcke är bland de farligaste vi har. Det sker sällan olyckor men när det gör det på sådana vägar så smäller det rejält.

Ansvarskedjan över riksväg 55 tycks dock vara lång och tidskrävande innan en förbättring av riksväg 55 kan tas beslut om. När UNT ringer Hilde Klasson (S), som sitter som 1:a vice ordförande i gatu- och samhällsnämnden i Uppsala, säger hon att de ansvariga för vägen är Trafikverket.

– Vi är medvetna om problemen och har haft flera diskussioner om den vägen. Vi vet att det skett flera incidenter där, men det är Trafikverket som har den vägen och de har prioriterat andra vägar.

Men på Trafikverket berättar samhällsplaneraren Christian Mineur att det inte heller är de som tar beslut om vägen – det är regionförbundet i Uppsala som gör.

– Trafikverket tar beslut om de vägar som är nationella, som E4 och E18, och Regionförbundet tar beslut om vägar som inte är nationella eller kommunala. Enligt oss på Trafikverket bör det vara ett mitträcke på väg 55 på de sträckor som det inte finns på i dag. Men så här långt har politiken i Uppsala inte prioriterat vägen mer än som den ser ut i dag.

Robert Nordevi, infrastrukturstrateg på Regionförbundet Uppsala, bekräftar att de har det slutgiltiga ansvaret över riksväg 55.

– Vi är ansvariga över planeringarna av vägar som riksväg 55, och Trafikverket genomför dem. Så det är vi som är ansvariga för att åtgärda brister.

Regionförbundet Uppsala har i den nu gällande Länstransportplanen tilldelats 1,6 miljarder över en tolvårsperiod, pengar som ska täcka alla trafikslag de är ansvariga över – det motsvarar ungefär 133 miljoner per år. Och Robert Nordevi, som har bland annat Uppsala och Enköping kommun som ansvarsområde, håller med om att det finns stora brister med riksväg 55.

– Vi känner till att det finns stora brister med trafiksäkerheten på väg 55 och vi har satt igång en åtgärdsvalsstudie för att kunna se vad som finns för möjliga åtgärder. Vi är medvetna om att vi har en utmaning med just den vägen.

När kan en förbättring av vägen förverkligas?

– Vi följer Trafikverkets planeringsprocess och måste först identifiera brister och funktioner, samt hur vi kan kombinera satsningarna med förbättringar för kollektivtrafiken och framkomlighet, det vill säga ett helhetsperspektiv. Så vi har förhoppningsvis en färdig rapport i slutet av det här året, och sedan är det upp till politiken att ta beslut om eventuella åtgärder som behöver göras.

Fakta Här är de tio mest olycksdrabbade vägarna

1. E4:an, 89 olyckor varav 3 dödsolyckor

2. E18, 76 olyckor varav 1 dödsolycka

3. Riksväg 55, 67 olyckor varav 3 dödsolyckor

4. Kungsgatan, 45 olyckor

5. Riksväg 272, 32 olyckor

6. Riksväg 70, 23 olyckor varav 1 dödsolycka

7. Torggatan, 23 olyckor varav 1 dödsolycka

8. Riksväg 255, 21 olyckor varav 2 dödsolyckor

9. Vaksalagatan, 21 olyckor varav 2 dödsolyckor

10. Riksväg 288, 19 olyckor

Statistiken gäller mellan 2013-2015.

Källa: Strada, Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!