Här ska skolbullret minskas

På Stenhagenskolan i Uppsala planerar man att dämpa den bullriga miljön i matsalen och har ett ljuddämpat klassrum.

Alex Maxqvist, Erik Berner-Wik och Markus Åkerfeldt.

Alex Maxqvist, Erik Berner-Wik och Markus Åkerfeldt.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2011-01-24 16:49

Stenhagenskolan har ansökt om investeringsstöd hos kommunen för att kunna bygga om matsalen. Det är där bullret är som värst. Tidigare år har eleverna fått äta mat i sina hemklassrum, men på grund av ändrade hälsoskyddsregler ändrades det.
– Ur ljudsynpunkt var det ju alldeles utmärkt men det var också personalkrävande, säger rektor Agneta Eriksson.

Eftersom matsalen har ett öppet kök hörs skrammel ut till utrymmet där eleverna äter. Om ansökan om pengar beviljas kommer arbetet med matsalen att börja redan under våren. Agneta Eriksson tycker att det är viktigt att tänka på ljudmiljön när man bygger nya skolor.
– Vi får ju göra om arbetsmiljön bit för bit men när det byggs nya skolor är det bra om man tänker på sådant från början, säger hon.

När en hörselskadad elev för några år sedan började på Stenhagenskolan gjordes ett av klassrummen om för att få en mer trivsam ljudnivå.
– Vi hade kontakt med hörselkonsulter för att få råd om hur man kunde göra och så anställde vi sedan ett företag som gjorde om klassrummet, säger rektor Agneta Eriksson.

På väggen och taket sitter det paneler som bryter ljudvågorna i skarpa kanter. I fönstret hänger gardiner som också ska fylla en ljuddämpande funktion. För att undvika oväsendet när stolar skrapas mot golvet sitter mjuka så kallade ”tassar” på stolsbenen. Eleven Erik Berner- Wik tycker inte att miljön skiljer sig så mycket från tidigare. Men klasskamraterna Markus Åkerfeldt och Alex Maxqvist menar tvärtom.
– Det ekar mycket mindre, säger Markus Åkerfeldt.

Svenskläraren Agneta Andersson tycker att ljudmiljön i det specialbyggda klassrummet bidrar till att undervisningen i klassrummet fungerar bättre.
– Visserligen förlorar vi lite ytor på väggarna att sätta upp arbeten men det är mycket behagligare ljud, säger hon.

I ett annat klassrum har man låtit installera ett högtalarsystem som ska hjälpa ytterligare en hörselskadad elev att höra vad läraren säger tydligt. Systemet har visat sig vara bra även för de andra eleverna i den klassen.

Akustikförsöket

Undersökningen simulerade en undervisningssituation genom att spela upp ljudfiler med två olika brusnivåer. Ett talförståelsetest utfördes sedan för att mäta hur stor andel av orden som eleverna uppfattade.

Resultatet visade att taluppfattbarheten i lite buller var cirka 66 procent och i mycket buller cirka 40 procent. I så gott som varje klass var det någon eller flera elever som ofta hade svårt att koncentrera sig på grund av buller eller annat oljud.

Akustikförsöket är utvecklat av Dansk Naturvidenskabsförmidling i samarbete med Syddansk Universitet. Den svenska delen har utformats av Kerstin Persson Waye vid samhällsmedicin och folkhälsa, Göteborghs Universitet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om