– Om det här genomförs vore det en dröm för oss som håller på med mountainbike, på alla olika nivåer.
Det säger Björn Atthoff från cykelklubben Uni, som de senaste åtta åren kämpat för att Uppsala ska få riktiga mountainbikeleder och en nationell tävlingsbana.
– Intresset för att cykla mountainbike har ökat enormt de senaste åren. Det märks både när man är ute i skogen och på vårt växande antal medlemmar, inte minst bland barn och ungdomar, säger han.
Uppsala kommun beslutade i höstas att frågan skulle utredas. Uppdraget gick till företaget Sweden Mountainbike, som nu tagit fram ett förslag på hur Sunnerstaåsens friluftsområde skulle kunna utvecklas till ett paradis för cykelentusiaster.
Enligt förslaget ska en mountainbikebana på 4 kilometer ligga i norra delen, där det redan i dag finns ett enklare mountainbikespår. Genom att bygga avstickare med svårare partier skulle banan också hålla för nationella tävlingar. På åsens östra sida, strax norr om slalombacken, föreslås endurobanor – alltså svårare utförsåkning för mer teknisk cykling.
De här banorna beräknas kosta omkring sex miljoner kronor att bygga och cirka 225 000 om året i underhåll.
För att skapa "en komplett cykelpark" föreslås också ett teknikområde där barn och nybörjare kan träna balans, svängar och hopp. Den skulle ligga i den södra delen, vid gropen. Här föreslås också en enklare mountainbikebana samt en så kallad pumptrack, alltså en bana där man pumpar sig fram i stället för att trampa. Teknikområdet och banan skulle kosta 800 000 kronor vardera medan pumptracken går loss på uppemot 4 miljoner.
Cyklingen ska dock inte hindra pulkaåkning i gropen. I förslaget fredas också slalombacken helt från cyklister.
Vad som blir verklighet återstår att se. Området är både vattenskyddsområde och naturreservat. Dessutom vill många andra använda området.
Bollen ligger nu hos politikerna i gatu- och samhällsmiljönämnden.
– Det finns ett stort engagemang och intresse för mountainbike, och det vill vi gå till mötes, säger nämndens ordförande Rafael Waters (S).
Samtidigt konstaterar han att det finns många intressen som kan krocka med cyklisternas.
– Inte minst är det ju många vid pulkabackarna vintertid. Innan vi bestämmer något ska vi ha en ordentlig medborgardialog där vi tar in synpunkter från allmänheten.
Björn Atthoff vågar inte ta ut något i förskott.
– Det är många som ska få säga sitt. Men jag hoppas såklart att vi kommer någonstans med förslagen, för det känns inte rimligt att man i Sveriges fjärde största stad måste åka till en annan kommun om man vill man cykla på riktiga mountainbikebanor.
Andreas Danielsson från Sweden Mountainbike menar att Sunnerstaåsen är perfekt för terrängcykling ur flera avseenden.
– För det första är området ju så fint och har det antal höjdmeter som krävs. För det andra är avståndet från Uppsala inte längre än att du kan cykla dit. Och för det tredje finns där redan fik, omklädningsrum och möjlighet att hyra utrustning, vilket gör att en familj kan vara där en hel dag.
Många andra vill också utnyttja området?
– Ja, ingen ska behöva känna att här kommer de och cyklar och då får vi andra byta skog. Nyckeln i sådana här projekt är dialog och att planera så att det blir bra för alla som vill vara i området. Vår erfarenhet är att alla gagnas när man bygger särskilda mountainbikebanor, för annars cyklas det på både löpar- och hästspår.