Han har precis kommit hem från en Natoinsats i Polen, där han övervakat och patrullerat Natos luftrum i en Jas 39 Gripen. Det är första gången som svenskt stridsflyg baseras utomlands för att ingå i Natos förstärkta incidentberedskap, Enhanced Air policing.
– Det är första gången som vi stridspiloter leds direkt av Nato.
Svenska uppvisningspiloter arbetar till vardags som stridspiloter på sina ordinarie stridsflygsdivisioner. Men under det årliga träningslägret vid Upplands flygflottilj får Henrik Björling och hans kollegor finslipa sina rutiner inför kommande uppvisningar över hela världen. I veckan har det dånat lite extra från Uppsala-himlen.
Uppvisningarna är en del av Försvarsmaktens uppdrag att visa upp flygvapnets förmågor för allmänheten, förklarar Kristoffer Olofsson, kommunikationschef vid Upplands flygflottilj F 16.
– De visar upp alla manövrar som stridspiloter ska kunna utföra vid luftstrider, men allt ska ske inom loppet av sju minuter. Att vi visar upp vad vi kan göra med våra stridsflyg har såklart också en avskräckande effekt mot främmande makt, säger han.
Efter lägret väntar uppvisningar runt om i världen, bland annat i Frankrike, Storbritannien och Polen. Träningslägret är ett viktigt avbrott från vardagen, enligt uppvisningspiloten Patrik Lange vid Skaraborgs flygflottilj F 7.
– Här får vi fokusera på uppvisningsflygningen. Det är väldigt viktigt att vara i bra form när vi utför uppvisningsrutinerna. Vi måste ha koll på många detaljer. Det handlar om små marginaler när vi flyger så nära marken. Det blir väldigt snabbt farligt om man inte är i bra form, säger han.
Under en uppvisningsrutin planerar piloten varje manöver utifrån var publiken befinner sig. Henrik Björling liknar det vid att uppträda på en tredimensionell scen som hela tiden förflyttar sig.
– Det svåraste är att placera sig precis framför publiken, eftersom varje manöver påverkas av den föregående. Det är kombinationen av olika väderförhållande och sammansättningen av alla moment som är det mest utmanande, säger han.
Lägg också till G-kraften, de belastningar som en person eller ett föremål utsätts för vid acceleration. Alla som någon gång åkt berg- och dalbana eller hoppat studsmatta har upplevt känslan av tyngdlöshet eller att kroppen blir dubbelt så tung.
Jas Gripen 39 har en kapacitet på 9 G, något som får en vanlig person att svimma då blodtillförseln till hjärnan upphör. Ett sätt att förklara påfrestningen är att ens kropp blir nio gånger så tung. Stridspiloter har en lång utbildning för att kunna hantera den påfrestningen.
– Vi har bra träning och utrustning, men i grunden handlar det om att vi måste lära oss att spänna olika muskler i kroppen, säger Henrik Björling.
Vad är den högsta G-kraften du upplevt?
– Ibland får vi lite overspill, så jag tror att jag har varit med om 9,9 G-kraft.
På flygfältet syns inga kvinnliga uppvisningspiloter till.
– Vi har flera kvinnliga piloter som flyger stridsflyg, transportflyg och helikoptrar på våra flygflottiljer och vi utbildar nya varje år. Av säkerhetsskäl går vi inte ut med statistik över våra piloter, säger Therese Åkerstedt, tillförordnad kommunikationschef vid Flygvapnet.