Här möts relations- och kundjagarna
Majoriteten av Uppsalas 1 200 företagare som gick ombord på Relationsbåten på måndagkvällen var där för att knyta kontakter. UNT:s Josefin Sköld är med ombord på båten.
I alla fall till en början. För även om festen (för vissa) redan började på terminalen i Stockholm, är majoriteten av Uppsalas 1 200 företagare som är med på resan, här för att knyta kontakter. Mingla. Nätverka. Byta visitkort. Men också för att göra affärer. Ja, det görs faktiskt en hel del affärer på Relationsbåten. Relations vd, Magnus Axelid, vet exempelvis två kunder som köpte varsin bil på Relationsbåten förra året. Och det är inget konstigt med det. Det finns inget bättre läge att göra affärer, menar han. Här finns det rätta folket.
Jag beger mig ner till hyttkorridorerna på båten för att leta efter det rätta folket och eventuella affärsmöten. Men det är tyst, de blå dörrarna är fullständigt igenbommade. Och ingen öppnar när jag knackar. Inte heller i baren pågår några hemliga affärsmöten. Och inte i tax-freeaffären. Jag försöker en sista gång vid spelautomaterna och på damtoaletten. Men. Icke sa nicke.
Efter någon timme ger jag upp, inser att om det förekommer affärsöverkommelser ombord, är det ingenting jag hinner leta upp innan pressläggning i alla fall.
Jag tar hjälp av en rutinerad Relationsbåtsfarare, Olle Naeslund, som arbetar som försäkringsförmedlare. Visst görs det affärer här, menar han, men de flesta tar med sig sina nya kontakter hem till Uppsala - och kanske leder det till en affär där.
Så har det i alla fall varit för Olle.
Han berättar att man kan generalisera och urskilja två typer av företagare ombord på båten ikväll. Relationsjagarna och kundjagarna. Relationsjagarna vill knyta kontakter. De representerar ett företag som ser det som en självklarhet att vara här på båten. De vill underhålla sina kontakter och gärna ta sig fram i den nya terrängen av potentiella kunder. Men tyngdpunkten ligger på att nätverka, samla visitkort.
Kundjagarna är de företag som annars har svårt att synas i bruset. Kanske säljer de kaffeautomater, massagestolar eller sin egen specialistkompetens. I allmänhet har de svårt att tränga igenom bruset av alla småföretag, produkter och konkurrenter. De är här för att hitta nya kunder. Sälja in sin grej.
Jag beger mig upp till den fullproppade middagsrestaurangen. Tre rätter kommer och går samtidigt som skrattsalvorna avlöser varandra.
Än är kvällen alltför ung för både bilar, specialistkompetenser och kaffeautomater.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!