Här möter färdtjänstresenärerna de ansvariga

Frågorna var många och känslorna starka när resenärer mötte ansvariga politiker och kommunens tjänstemän i Gränby centrum för att prata om det nya färdtjänstsystemet.

Kommunen tar emot synpunkter om färdtjänsten. Josefin Åhrman, färdtjänstchef.

Kommunen tar emot synpunkter om färdtjänsten. Josefin Åhrman, färdtjänstchef.

Foto: Fanni Olin Dahl

Uppsala2015-02-12 17:14

Sedan de nya reglerna för färdtjänsten i Uppsala kommun trädde i kraft i januari har kritiken haglat. Många resenärer har vittnat om orimligt långa resor och väntetider. Därför anordnade kommunen idag, torsdag, öppet hus i Gränby centrum för att ge färdtjänsttagare möjlighet att ställa frågor och framföra synpunkter till de ansvariga.

– Jag tycker att det nya systemet är kränkande. Jag har fått suttit och åkt i flera timmar för en resa som egentligen skulle ta 20 minuter. Jag vill veta på vilket sätt de tycker det är rimligt och om de tänker göra något åt det, säger Houda Badawia.

Hon har redan pratat med tjänstemän vid kommunen när vi träffar henne, men några egentliga svar tycker Houda Badawia inte att hon har fått.

– De sa att jag skulle pratat med politikerna. Så det tänker jag göra. Nu väntar jag på att få prata med Johan, säger hon.

Hon syftar till Johan Lundqvist (MP) som är ordförande i gatu­- och samhällsmiljönämnden. Men att få en pratstund med honom är inte det lättaste. Så fort Johan Lundqvist anländer till köpcentret bildas en kö för att få prata med honom.

– Väldigt många har synpunkter på regelverket, men vi håller på att se över det nu för att se vad vi kan göra för förbättringar, säger Johan Lundqvist.

Fakta Färdtjänsten

Uppsala kommun sjösatte i januari en ny färdtjänstorganisation. Målet är att få ned kostnaderna genom att få fler att åka i samma bil, samtidigt som ensamresorna blir dyrare.

Bakgrunden är att nästan alla resor varit ensamresor som kostar mer för kommunen. En resa från till exempel Gränby centrum till Storvreta ökar från 49 till 80 kronor. Den ensamresande får betala 160 kronor.

Nio taxibolag har upphandlats. Störst andelar har Uppsala Taxi, Taxi ­Kurir och Taxi Direkt.

Den som vill boka färdtjänst måste numera ringa till kommunens trafik­central som fördelar ut resorna på de bolag som upphandlats.

För de kunder som vill hålla nere kostnaden och samåka krävs det mer planering. Inför starten av den nya färdtjänstorganisationen beräknade kommunen att restiden för resor som är under 50 minuter ­kommer att utökas med 20 minuter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om