Här lyfts jättebro på plats mellan domkyrkotornen

Nu står en bro mellan Domkyrkans bägge torn. Det precisionskrävande lyftet inleder nästa fas i renoveringen av spirorna.

Tre industriklättrare och fyra smeder tog emot bron.

Tre industriklättrare och fyra smeder tog emot bron.

Foto: Elin Sandow

Uppsala2020-05-14 12:43

Väderförhållandena var optimala när den drygt 1 ton tunga och 12,6 meter långa bron lyftes på plats mellan Domkyrkans bägge torn på torsdagsmorgonen. Fyra smeder och tre industriklättrare stod redo på 52 meters höjd för att ta emot bron och sätta fast den mellan de hål som tagits upp i plåttaket där teglet slutar.

– Det är ett speciellt lyft eftersom det är trångt, relativt högt och måste göras med väldig precision, säger byggledaren Viktor Wadelius.

Men allt gick perfekt, konstaterar han nöjt.

– Egentligen skulle vi ha gjort lyftet igår, men då blåste det för mycket. Bron är så stor, så tar den vind blir den som ett segel.

Så varför en bro mellan tornen? Tornkrönen som sitter högst uppe på tornspirorna – de där med kors och dekorationer som ser rätt små ut från marken men som är närmare tio meter höga och väger fyra ton vardera – har börjat rosta och håller på att renoveras. Längs det södra tornet står en bygghiss, men en sådan ryms inte i gränden vid det norra tornet.

– Genom bron kommer vi nu åt också det norra tornet. Bron kommer vara kvar där tills renoveringen är klar, säger Viktor Wadelius.

Renoveringen påbörjades i fjol och beräknas vara klar 2023. Enligt Viktor Wadelius är tornkrönen förhållandevis välbevarade för att ha suttit uppe på 118,7 meters höjd under många år, hårt utsatta för väder och vind. 

– Men de behöver renoveras så att det inte ramlar ner något från dem. Vi tar ner och undersöker dem och reparerar eller nytillverkar delar där det finns skador. Vi ser också till att de får bra korrosionsskydd så att de klarar sig lång tid framöver. 

Men fyra års renovering... vad är det som tar sån tid?

– Det är ett oerhört komplext projekt.

På grund av de kraftiga vindar som kan uppstå kring kyrktornen kan inget arbete göras däruppe mellan november och februari. 

Dagens tornspiror kom till i slutet av 1890-talet när Domkyrkan genomgick en stor restaurering. Senast tornspirorna rustades upp var på 1970-talet. Då sandblästrades de för att få bort beläggningar, vilket gjorde att sand yrde runt i området och in i lägenheter. Det blev inte så poppis.

På 70-talet användes en traditionell byggställning, men den här gången har Svenska kyrkan köpt loss en 140 meter hög lyftkran – för övrigt Sveriges högsta fristående lyftkran. 

– Den ska säljas sedan. Den har nog ett hyfsat andrahandsvärde, säger Viktor Wadelius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!