Asfalt som görs av tallolja läggs ut på försök i Rosendal

Några anläggningsarbetare står i hettan och breder ut asfalt på Brandmästargatan i Rosendal. En svag doft av tall signalerar att något nytt är på gång.

Skanska tillverkar vad företaget kallar "grön asfalt". En del av den fossila oljan har ersatts av tallolja.

Skanska tillverkar vad företaget kallar "grön asfalt". En del av den fossila oljan har ersatts av tallolja.

Foto: Staffan Wolters

Uppsala2024-06-11 11:00

En lastbil med flaket fyllt av asfalt rullar in på Brandmästargatan nära brandstationen i Rosendal. Asfalten töms i en asfaltsläggare, en maskin som fördelar asfalten jämnt på gatans lager av grus. Sedan rullar en vägvält fram och åter på platsen för att platta till den heta massan.

undefined
De som arbetar nära den så kallade asfaltsspridaren jobbar i höga temperaturer.

Vanliga asfaltsarbeten brukar omges av en tung lukt av bindmedlet bitumen, som görs av fossil olja. Men på Brandmästargatan har den fossila oljan delvis ersatts av tallolja som sprider sin doft av skog. Här läggs för första gången vad som kallas klimatneutral asfalt på en gata i Uppsala. Det ska minska användningen av fossil olja och hjälpa till att bromsa klimatförändringarna.

undefined
"Om den fossilfria asfalten håller tillräckligt hög kvalitet kan den komma att användas även på andra gator i Uppsala", säger kommunens projektledare Jasmin Ahnfors.

– Vi använder klimatneutral asfalt på försök på två gator här i Rosendal, berättar kommunens projektledare Jasmin Ahnfors. Enligt tillverkaren håller den lika hög kvalitet som vanlig asfalt och nu vill vi se hur den fungerar i verkligheten.

Att asfalten läggs ut i just Rosendal är ingen slump. De aktuella gatorna ligger i etapp 4 i Rosendal som har ett av de högst ställda klimatmålen i Europa.

Om den nya asfalten klarar testet kan produkten komma att användas även i andra stadsdelar i Uppsala, berättar Jasmin Ahnfors.

undefined
Skanska tillverkar vad företaget kallar "grön asfalt". En del av den fossila oljan har ersatts av tallolja.

– Kommunen ska sänka utsläppen av växthusgaser väldigt mycket och ska det bli möjligt måste vi ta till alla åtgärder vi kan.

Den nya asfalten är 10–15 procent dyrare än den traditionella varianten. Skanska, som tillverkar asfaltssorten, hävdar att klimatavtrycket från den är noll. Mängden koldioxid som reduceras med den fossilfria sorten är dock relativt sett ganska blygsam. 

Med vanlig asfalt är utsläppet cirka 30–50 kilo koldioxid per ton, sett till produktens hela livscykel. Det kan jämföras med att en bensinbil med en genomsnittlig körsträcka släpper ut cirka 2 000 kilo koldioxid per år. 

undefined
Den nya asfaltssorten sprids ut på Brandmästargatan nära Rosendals brandstation. Sedan jämnas den till med hjälp av en vägvält.

Det nya materialet produceras i asfaltsverk som drivs av fossilfritt bränsle. Produkten innehåller återanvänd asfalt och förnybara bindemedel ersätter en del bitumen, uppger bolaget. Den asfalt som läggs ut på gatorna ska kunna tas bort när den är uttjänt för att sedan återanvändas.

En annan nyhet är att en ny sorts marksten ska läggas i Rosendal. Cementen som markstenen tillverkas av innehåller enligt kommunen 95 procent mindre koldioxid än vanligt.

Husen i etapp 4 i Rosendal ska börja byggas nästa år och klimatkraven är extrema. Etappen sägs bli klimatpositiv, alltså suga upp mer koldioxid än den släpper ut. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!