Sista oktober lanserade Cutters, en frisörkedja som driver två salonger i Uppsala, ett nytt initiativ där de erbjuder gratis klippningar till personer som är villiga att donera sina lockar. Håret skickas sedan till organisationen Little Princess Trust som tillverkar peruker som sedan går till cancersjuka barn, bland annat i Sverige.
– I vanliga fall slänger vi allt hår som vi klipper. Men vi har haft många kunder som kommit in tidigare och frågat om vi kan donera deras hår och det har känts väldigt tråkigt att fram tills nu behövt svara nej på den frågan, säger Nathalie Björk, marknadschef på Cutters Sverige.
Eftersom organisationen framförallt har svårt att få in långt hår har Cutters valt att sätta ett lite högre längdkrav än vanligt. Man måste vara villig att klippa av minst 30 centimeter för att få donera.
– Det är för att hjälpa barn som haft längre hår. Ett barn som tidigare haft långt hår vill ju så klart ha så likt hår som möjligt. De vill inte ha en kortare frisyr när det ändå är en stor förändring som händer, säger hon.
Andra kriterier för att få donera är att man inte får ha dreads, löshår, eller en kraftigt avvikande hårfärg färgat i exempelvis blått, grönt eller rött. I övrigt krävs det bara att kunder har nytvättat hår utan stylingprodukter när de får håret avklippt till donationen.
Kristine Ter-Sargsyan, salongsansvarig för Cutters i Uppsala, känner stor glädje över att vara delaktig i initiativet och beskriver hur kunderna delar samma uppfattning.
– Det är så fint att håret som jag klipper kommer skapa glädje för cancerbehandlade barn, det värmer i hjärtat. Jag hoppas att det kommer fler kunder som vill donera sitt hår och göra ännu fler barn lyckligare.
Dyana Siles är en av de första kunderna i Uppsala som väljer att donera sitt avklippta hår. Trots att hon aldrig tidigare haft kortare hår är hon säker i sitt beslut.
– Jag har en arbetscoach som är sjuk i cancer, så det för hans skull som jag gör det här, säger hon med tårar i ögonen.
Både frisörerna på Cutters och följare i sociala medier varit positiva till det nya konceptet.
– Vi har fått jättebra respons och hoppas att fler frisörsalonger tar efter initiativet. Att vi gör det gratis och tar lite extra tid är en sådan liten del i det stora hela, säger Nathalie Björk.