Videon är inte längre tillgänglig
Kabelfelet i Uppsala har nu pågått i över ett dygn och tusentals Telia-kunder har varken kunnat ringa eller komma ut på internet under stora delar av tisdagsdygnet. Enligt Telias tidigare prognoser skulle felet vara avhjälpt någon gång under onsdagen, men vid 18-tiden på tisdagen kom nya besked.
– Förhoppningsvis ska felet vara avhjälpt vid klockan 23 nu i kväll, säger Christer Johansson, driftledare på Telia.
Men innan felet är helt avhjälpt råder fortfarande stora kommunikationsproblem i Uppsala. En personal inom den kommunala hemtjänsten berättar för UNT att trygghetslarmen i Vattholma, Storvreta och Skyttorp inte har fungerat på hela dagen.
– Jag jobbar kväll nu och en del av larmet ska tydligen fungera igen, men när jag kom till arbetet fick jag veta att det hade varit katastrof.
Personen, som vill vara anonym, berättar att hemtjänstpersonalen på grund av strulet har tvingats åka hem till samtliga larmkunder i området en extra gång för att försäkra sig om att ingen har råkat illa ut. Hos vissa personer har man fått sätta in provisoriska larm som bara går på el.
– Våra telefoner används som nycklar för att vi ska kunna ta oss in hos patienterna. Det har inte heller fungerat så vi har fått ha med oss nyckelknippor till alla personer istället.
En person som är beroende av hemtjänsten är Lisa Nordström från Storvreta. Hon behöver själv inget trygghetslarm men är trots det mycket upprörd över den uppkomna situationen.
– Det här är en fara för människors liv. Tänk om något händer och någon behöver använda trygghetslarmet eller komma fram till SOS Alarm. Det är helt oacceptabelt och det är definitivt inte första gången som det här händer.
Lisa Nordström ställer sig också frågande till den knapphändiga information som Telia har gett till kunderna runt om i Uppland. På tisdagsförmiddagen fick hon ett sms där telecombolaget skrev ett par rader om kabelfelet. Sedan dess har det varit tyst.
– Telia måste ställas till svars för det här. Varför har de inget bra back up-system? Och varför är informationen så dålig? De måste betala ut ersättning till alla kunder för det här.
Varför mer information inte har kommit ut till kunderna kan Telia dock inte svara på under tisdagskvällen.
– Jag har bara hand om driften så hur informationen till kunderna har sett ut vet tyvärr inte jag. Det får ni återkomma med i morgon under kontorstid, säger Christer Johansson på Telia.
Har ni någon back up i sådana här situationer?
– Vi har inget hundraprocentigt skydd. Men under dagen har vi som sagt lyckats koppla om så att många har kunnat använda våra tjänster, säger Christer Johansson och fortsätter:
– En avbruten kabel ska normalt sett inte ta så här lång tid att åtgärda. Det här avbrottet skedde på ett så otillgängligt ställe och det är därför det har dragit ut på tiden.