Plötsligt tittar solen fram mellan molnen. I korsningen S:t Larsgatan – S:t Olofsgatan står Dennis Pettersson och plattar till gruset i ett urfräst område i vägen. Han har varit anställd vid NCC i nio år och har, bland mycket annat, jobbat med asfaltläggning. Nu tar han en paus, lutar sig mot rakan och petar upp hjälmen.
– Nu är vädret helt okej, konstaterar han med ett leende samtidigt som han kisar mot solen.
Det är intensiva månader som väntar för vägarbetarna. Det är under den här tiden på året då underhåll av kommunens vägar lämpar sig bäst. Det får inte vara för kallt, då stelnar nämligen asfalten för snabbt. Särskilt utvalda vägpartier väljs ut och sedan fräser man av drygt fyra centimeter av vägytan. Spår av en annan tid tittar fram.
– Förr tog man inte alltid bort det översta lagret så ibland upptäcker man att asfalten lagts direkt över gatstenar. På vissa håll har jag också sett gamla vägmarkeringar kika fram och många gånger kan man se tidigare lagningar. Just här ser det ut att ha varit en vattenläcka någon gång, säger Dennis Pettersson och pekar mot en del av asfalten som har en något mörkare färgton.
Ni som arbetar med vägar och trottoarer är ändå med och påverkar stadsbilden. Brukar du tänka på det när du går förbi samma plats efteråt?
– Nja, om man jobbat med en komplicerad stenläggning och blir nöjd så kan jag komma ihåg det. Det kan även vara kul att berätta för barnen och peka ut vissa platser. Men mycket glömmer man bort eftersom man arbetar på så många olika ställen, säger Dennis Pettersson.
Sedan i måndags har NCC på uppdrag av Uppsala kommun arbetat med gatorna runt Domkyrkan. Utöver jobbet med själva vägytan så ser man även till att kantstenarna intill trottoarerna ligger rätt och att slitna brunnslock byts ut. Kring Domkyrkan sker även en handikappsanpassning då vissa partier av trottoarerna sänks till gatnivå. Justeringar av kantstenar är ganska vanligt förekommande i Uppsala då stora delar av staden är byggt över ett tjockt lager lera.
– Det innebär att det rör sig och att vissa stenar flyttar på sig eller sjunker. Just här är det dock inte så farligt, säger platschefen Henrik Övragård.
Vi går vidare ner mot Biskopsgatan där ytterligare ett parti frästs ut. Fläckvis har fräsningen gått genom asfalten och gruslagret har tittat fram.
– Här var det väldigt tunt, jag gissar att det var ett tag sedan man la asfalt här senast. Så det behövs verkligen, säger arbetsledaren Olof Grönlund.
På dagen förbereder man inför själva asfalteringen som utförs nattetid. Då påverkas trafiken i minsta möjliga mån och arbetet kan även effektiviseras. Från ax till limpa är ett 30-tal personer involverade i gatuarbetet kring Domkyrkan och totalt ska cirka 500 ton asfalt plattas till ny vägyta. Arbetet beräknas vara klart i slutet av nästa vecka.