Här får turister baka sitt eget bröd
Att laga mat är inte längre något vi bara gör för att mätta våra magar. Ett av regeringens nya mål inom Matlandet Sverige är att göra matproduktion till en turistattraktion. Anna-Märta Vallin är en av dem som har hakat på trenden. Hon säljer upplevelsen av att baka tunnbröd.
- Jag säljer inget bröd, jag säljer upplevelsen av att baka brödet, säger Anna-Märta Vallin.
Vi befinner oss inne i bakstugan. Anna-Märta Vallin strör över lite mjöl över en deg som hon plattar till på ett bakbord.
- Jag är från Jämtland och där finns det en tradition kring att baka tunnbröd. Men det finns inga ugnar i den här delen av landet.
Hon tog därför saken i egna händer och omvandlade ett gammalt tvätteri till en bakstuga med en gammeldags vedeldad bakugn.
Enligt en undersökning som presenterades i Jordbruksverkets rapport om Matlandet Sverige uppger tre av fyra semesterfirare att de kan tänka sig en matupplevelse på landsbygden under sin semester. Stämmer rapporten borde det finnas goda utsikter för att matturismen i Uppland ska växa. Anna-Märtas make Håkan Vallin är positiv till idén om att göra Sverige till Europas nya matland.
- I Frankrike reser många runt och besöker lantbrukare. Där kan man oftast handla direkt av bonden. Jag hoppas att det ska bli lättare att göra så här också, säger han.
Enligt Håkan Vallin finns det i alla fall goda förutsättningar.
- Vi har en fin mattradition i Sverige. Det får vi inte glömma bort.
Glöden sprakar inne i vedugnen och temperaturen stiger inne i bakstugan. Under varma sommardagar är det lågsäsong för bakupplevelser. Flest bokningar får de i slutet på hösten och våren.
Anna-Märta Vallin skjuter undan lite glöd och skjutsar sedan in det första brödet i ugnen.
- Det är populärt att ge bort upplevelser nu för tiden. Många vill göra något aktivt tillsammans med varandra, säger hon och behåller blicken på brödet i ugnen.
Än så länge inbringar bakstugan inte tillräckligt med pengar för att familjen ska kunna leva på verksamhet. Därför sysselsätter de sig med mycket annat, som att driva bed & breakfast, ett byggföretag och odla spannmål. Bakstugan och boendet omsätter tillsammans runt 400 000 varje år. Håkan Vallin är dock hoppfull om framtiden och tror att det är möjligt att öka turismen i regionen.
- Folk har börjat upptäcka att det går lätt att ta sig hit från Stockholm. Vi har en hel del aktiviteter här omkring. Och vi hjälper varandra med marknadsföring. Om regeringen gör den här satsningen kan det säkert spilla över på vår verksamhet, säger han.
Tillsammans med ett tjugotal andra gårdar i området har de gjort en hemsida och en broschyr om landsbygdsturism i Enköping och Håbo. På så vis kan de på ett enkelt sätt tipsa besökarna om närliggande verksamheter.
De flesta bokningar till bakstugan får de från företag som kombinerar konferenser med bakning och privatpersoner som letar påhittiga födelsedagspresenter.
Men många är också utflyttade norrlänningar som vill hålla tunnbrödstraditionen levande.
- Jag har flera som återkommer innan jul varje år, säger Anna-Märta Vallin.
Genom turistföreningen får de även in bokningar från utländska turister.
Fakta. Matlandet Sverige
Regeringen satsar 160 miljoner kronor på att göra Sverige till Europas nya matland. Tanken är att mat och matproduktion ska locka turister och skapa nya jobb på landsbygden. Några av regeringens mål:
Att öka antalet övernattningar med 20 procent till år 2020
Att förenkla administrationen för primärproducenter med minst 25 procent till år 2010
Att öka antalet livsmedelsföretag med 20 procent till år 2020
Regeringen satsar 160 miljoner kronor på att göra Sverige till Europas nya matland. Tanken är att mat och matproduktion ska locka turister och skapa nya jobb på landsbygden. Några av regeringens mål:
Att öka antalet övernattningar med 20 procent till år 2020
Att förenkla administrationen för primärproducenter med minst 25 procent till år 2010
Att öka antalet livsmedelsföretag med 20 procent till år 2020
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!