Här får sexåringar lära sig IT

På bildskärmarna i datorrummet på Stordammens skola tar sexåringarnas namn form, bokstav för bokstav. Här pågår it-baserad undervisning för förskolebarn.

Adam Al Listad går i förskoleklass på Stordammens skola i Uppsala och får lära sig IT. Här tillsammans med Julia Möller.

Adam Al Listad går i förskoleklass på Stordammens skola i Uppsala och får lära sig IT. Här tillsammans med Julia Möller.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2009-09-07 08:04
På Stordammens skola strävar man efter att integrera användande av datorerna i alla ämnen och i alla årskurser. I datorrummet är för tillfället sexåringarna livligt sysselsatta.
- Det är jätteroligt. På datorn hemma brukar jag bara spela spel och titta på film, säger Markus Krenanader.
- Fast jag har lite svårt att hitta någon bild till mina rimord, säger klasskompisen Alva Bileborn.

Deras lärare, Theres Åkerblom, berättar att hon arbetar med namnlekar när barnen är nya i förskolan. Utifrån detta börjar de sedan arbeta med datorerna. Lite senare sysslar de med "spökskrivande", där de får använda ord och bokstäver hur de vill på datorerna för att så småningom upptäcka att bokstäverna kan bilda namn på saker och personer. Förra gruppen sexåringar hon hade fick göra ett eget bildspel, där de talade in en speakertext till sina bilder som handlade om livet på skolan.
- Barnen var så stolta över sina bildspel och det blev ett mycket populärt inslag på föräldramötet, säger Theres Åkerblom.
- Inte vet jag någon annan skola där man arbetar på det här sättet. Jag gick ganska nyligen på lärarutbildningen och läste en kurs där om it i undervisningen. Men det har nog bidragit att jag är intresserad av datorer.

Lars Weiselius är pedagogiskt it-ansvarig på skolan. Han träffar eleverna i alla årskurser från sexåringar till årskurs sex för att jobba med datorerna på olika sätt och i olika ämnen.
- I grunden är jag lärare i svenska och historia. I mitten av 1990-­talet gick jag en fortbildningskurs i it-pedagogik och där såg jag att en del av undervisningen blev bättre med it:s hjälp. Sedan dess har jag utvecklat metodiken tillsammans med kollegerna här, berättar Lars Weiselius.

Tillsammans med de andra lärarna diskuterar han hur it-tekniken kan användas i olika projekt som eleverna gör och gärna över ämnes­gränserna. Till exempel har elever i årskurs fem varit med i ett större projekt tillsammans med sju andra skolor i Europa och fått presentera sin skola i filmer och med speakertext på engelska. Det lades ut på en EU-finansierad sajt, där eleverna också hade utbyten med varandra. Detta projekt innefattade både geografi och engelska, samtidigt som eleverna utvecklades i att använda datorerna.
- I en tvåa hade man rymden som tema. Där fick eleverna göra om bilderna av sig själva till rymdvarelser med hjälp av photo­shopprogrammet. Sedan använde de också bilderna som utgångspunkt i ämnena bild och svenska, berättar Lars Weiselius.

På Stordammens skola finns två datasalar och femton bärbara datorer, plus sex datorer som är avsedda för personalen. Skolan har ett trådlöst nätverk och skolans vaktmästare har alltmer utvecklats till att bli it-tekniker. Ibland får de äldre barnen hjälpa till i ­datasalarna och fungera som "it-värdar" för de yngre.

Målsträvanden på Stordammens skola är att eleverna bland annat ska kunna göra powerpointpresentationer, samt konstruera egna hemsidor och bloggar efter sexan. Men också att de ska ha någor­lunda klart för sig att man måste vara källkritisk till fakta som kan hittas på internet och att man inte kan använda bilder eller annat material man finner där hur som helst.
- Det är jättesvårt att lära sig detta med källkritik och vad man får göra med det man hittar. Nästan alla våra elever behöver träna mycket på just det, säger Lars Weiselius.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om