Johan Sohlberg har snart garaget klart och lägger fast takpannorna med hjälp av brodern Jesper. Johan Sohlberg med sambo och dotter tillhör de första nybyggarna i Lindbacken och flyttar in redan i mitten av juni. De hade letat hus i ett par år innan de slog till.
– Det var läget nära stan som var viktigast. Det är cykelavstånd till centrum. Och tomtpriserna var bra i förhållande till läget, säger Johan Sohlberg.
För omkring 3,5 miljoner kronor får familjen sin enplansvilla, garage och en tomt på 750 kvadratmeter. Det är lågprisvarianten i området. Enligt mäklaren Ulrika Lööf kostar merparten av husen 4,5–5,2 miljoner kronor. Uppsala kommun och mäklarfirman kallar området ”ny stadsdel”. Men det är fem kilometer landsbygd till Gränby centrum.
– Tanken på sikt är att det ska bli en stadsdel. Ta Sunnersta till exempel, dit är det nästan en mil från centrum, resonerar Ulrika Lööf.
Lindbacken planeras för 720 bostäder, flest enfamiljsvillor och parhus, men även radhus och flerfamiljshus ska byggas. Redan den 1 november öppnar en förskola. Ytterligare två förskolor, en skola och två parker planeras. En livsmedelsaffär finns också inritad.
Exploateringen belastas av relativt höga kostnader, bland annat på grund av att det är långt att dra vatten- och avloppsledningar.
– Det är därför det måste vara stor volym på den, förklarar Bo Falk.
Kommunen är del i projektet, bygger huvudgatan och ska sälja tomter. Den enda kommunala kostnad som inte täcks av exploateringen är tio miljoner kronor som betalats till Trafikverket för trafikplatsen vid väg 288. Uppsala kommuns planchef Ulla-Britt Wickström konstaterar att bostadsområden som ”satelliter” är undantag i kommunens strategi.
– Det är viktigt att kunna ha den här mångfalden. Det finns en efterfrågan på markboende. Men de flesta satsningarna vi gör sker genom förtätning eftersom Uppsala är en gles stad och det finns stora möjligheter att förtäta, säger hon.
Enligt detaljplanen väntas Lindbacken generera 3 500–5 000 fordonsrörelser per dygn. Ulla-Britt Wickström medger att det innebär ökad trängsel på vägar och gator och en belastning för miljön, jämfört med att bygga mer centralt.
– Men det är viktigt att komma ihåg att det är en liten del av Uppsalas tillväxt som sker på de premisserna, säger hon.