De företag som UNT träffat har två saker gemensamt. Dels har de mycket höga omdömen på Google, nära maxbetyget på 5 stjärnor, dels utmärker de sig för att ha många unika kundrecensioner.
Frisörer råder det inte brist på i Uppsala, snarare tvärtom. En av salongerna som sticker ut på Google är Klippday Herrfrisering, som drivs av paret Bahar och Ali Namjoo. De har 4,7 stjärnor men utmärker sig främst genom den iögonfallande mängden omdömen – 260 stycken. Klippdays strategi är att jobba medvetet med Google-recensioner. På disken finns en QR-kod som kunder kan skanna för att lämna sitt betyg.
– Recensioner har varit väldigt viktigt för oss från början. Det är bra att kunna veta vad kunderna tänker efteråt, vi vill verkligen veta om de är lika nöjda när de kommer hem. Det hjälper både oss och kunderna, säger Bahar.
Du svarar på alla recensioner, varför då?
– Om någon skriver en recension kan jag inte bara ta bort den, jag måste ta ansvar för den. Det tar tid och energi, men det är värt det för det är ett bra sätt att skapa relationer med kunderna. Det hände en gång att en kund inte var nöjd och skrev det i recensionen. Då skrev jag direkt att han kunde komma tillbaka och det gjorde han. När han kom var han väldigt glad att vi hade svarat direkt och så blev han nöjd med sin frisyr, säger Bahar och fortsätter:
– Vi är inte helt perfekta, ingen är det, men man kan visa att man bryr sig och det här ger oss den möjligheten har skapat den möjligheten för oss. Det är viktigt att visa att jag hör och ser vad du tänker.
När pizzasuget kickar in finns det många alternativ att välja mellan. Bland de högst rankade pizzeriorna hittar vi familjeföretaget Hattens kök, som ligger på Danmarksgatan i Boländerna. De har 4,6 stjärnor med över 160 recensioner på Google.
Har ni fått nya kunder tack vare recensionerna?
– Ja det har vi. Vi hade två kunder i lördags som berättade att de kom för att de hade sett recensionerna, säger Hatice Kiruk på Hattens kök.
– En hade till och med åkt från Stockholm, ropar en vän till familjen som sitter i restaurangen.
På Hattens kök har man inte bett kunderna att recensera på Google, men Hatice tycker att recensionerna är viktiga eftersom det är vad kunder går efter när de ska välja nytt matställe.
Håller ni aktivt koll på recensionerna?
– Nej, det har vi inte tid med. Jag går inte in och kollar varje dag, men när de berättade i lördags att de hade kommit efter att läst recensionerna så blev jag nyfiken och gick in och kollade, säger Hatice.
Ett stenkast från Hattens kök ligger en helt annan typ av verksamhet, men som likaså tycks ha charmat kunderna. På Kungsängsvägen huserar Däckhuset i Uppsala. Med 4,7 stjärnor är de en av stans däckverkstäder som får högst betyg på Google. De utmärker sig också genom att ha över 130 recensioner.
Ägaren Christer Larsson och de anställda på verkstaden har alltid mycket att göra. Precis som hos Hattens kök finns det därför inte mycket tid över till att hålla koll på recensionerna.
– Ibland kan det hända att några av de yngre grabbarna svarar på recensionerna om de har tid, säger Christer.
Uppsala har gott om bilverkstäder, och i Däckhusets närområde ligger flera konkurrenter.
Tror du att recensioner kan hjälpa er att sticka ut?
– Ja, kanske det. Det kan nog ha betydelse, menar Christer.