– Många resenärer har hört av sig som vill göra rätt för sig men som inte har de digitala verktyg som behövs för att använda en app, säger Helena Klange, presschef på UL.
Lokaltrafikens fysiska pappersbiljetter är tillbaka hos återförsäljare i Uppsala från och med den nästa vecka oktober. Lösningen är tillfällig på grund av den pågående coronapandemin. Framdörrarna är stängda på bussarna för att hindra smittspridning mellan passagerare och förare. Därför har inte heller de som inte har biljetten i mobiltelefonen någon möjlighet att betala bussbiljetten. Tills i nu.
Hur validerar man sin biljett?
– Det gör man inte. Men under en biljettkontroll ska man kunna uppvisa giltig biljett exempelvis, säger Helena Klange.
Resenärerna som efterfrågat pappersbiljetten är nöjda med beskedet, säger hon. Och hon är tacksam för att de som ändå reser med bussarna vill betala för sig.
Men är inte det här många som är i riskgrupp, som inte alls borde åka så mycket buss?
– Det vi sagt hela tiden är att det här är en grupp som inte ska åka. Men de har stått på sig och de behöver också ta sig från punkt a till punkt b så då har vi gjort den här lösningen för dem, säger Helena Klange.
Pappersbiljetterna är giltiga till årsskiftet men om pandemin håller i sig kan det vara aktuellt med en förlängning.
– Vi får göra en utvärdering och se om det finns en annan lösning eller om vi ska fortsätta så, säger Helena Klange.
Rättelse: När vi publicerade artikeln fick UNT information från UL om att biljetterna redan var i omlopp sedan onsdagen. Det stämmer inte. Biljetterna är tryckta men har ännu inte nått återförsäljarna och kundcenter. Biljetterna förväntas vara i bruk nästa vecka.