Joakim Bengtsson är gruppchef för polisens yrkestrafikgrupp i polisregion Mitt. Han berättar att de förstärkt personalstyrkan inför helgen och väntar sig en tung arbetshelg, så som det brukar vara under midsommar.
– Hårt belastade sträckor är vanligtvis de som leder norrut och mot kusten. Det vill säga E4, E18 och riksvägarna 76 och 70, säger han.
Främst på torsdag och söndag, som för många midsommarfirare är resdagar, väntas hårt tryck på vägarna.
– Mest utmanande blir det troligtvis på torsdag, när folk är stressade och ska iväg. Från klockan 14 väntar vi oss att trycket ökar, och att det sedan fortsätter att öka för att vara som högst kring 17-tiden, säger Joakim Bengtsson.
Vilka är de vanligaste misstagen trafikanter gör i midsommartrafiken?
– De är stressade och håller för korta avstånd. Är folk bara utvilade och håller sig till tresekundersregeln kommer det här gå hur bra som helst, säger Joakim Bengtsson.
Och dagarna efter, blir det många fall av rattfylla då?
– Faktiskt brukar det vara flest fall under midsommarafton. Då glömmer folk bort sig och kör kortare sträckor med alkohol i kroppen. Söndag är en planerad resdag för de flesta så då är det mest hastigheten som glöms bort. Och givetvis mobiltelefonen som hålls i handen, säger Joakim Bengtsson.
Bengt Olsson är Trafikverkets presschef. Han är van vid tunga trafikflöden från Mälardalen och Roslagen i riktning mot Dalarna i midsommartider.
– Men vi vet inte hur det blir nu med fortsatta restriktioner kring folksamlingar. Vi ser ju vanligtvis en exceptionell ökning i trafiken när folk åker till Dalarna för att fira. Blir det likadant i år?
Vilka råd vill du ge den som ska ut och köra i helgen?
– Om det är möjligt, välj mötesseparerade vägar. Det är alltid en fördel för trafiksäkerheten. Vägar med många trafikkameror är också statistiskt sett säkrare. Och låt det gärna gå en dag mellan firande och hemresa för att slippa vara trött och fatta dåliga beslut.
I år håller Trafikverket även koll på antalet husvagnar och husbilar i trafiken, som väntas öka. Att årets semester för många blir "hemester" tros leda till att fler än vanligt kör tyngre fordon runtom i landet.
– Tänk efter före och välj breda vägar. Husbilar är inte byggda för kollisioner på samma sätt som personbilar, säger Bengt Olsson.