Mycket av groparna i gatan är följdverkningar av att staden växer. I höjd med Husargatan stängs halva Dag Hammarskjölds väg av fram till november. Orsaken är att VA-ledningar till Rosendalsområdet ska läggas ner. På samma sätt behöver man stänga av i korsningen Kungsgatan–Strandbodgatan när man ska dra ledningar till de bostäder som ska byggas vid gamla Senapsfabriken mellan järnvägen och Kungsgatan. Det arbetet har man lagt på sommaren för att störningarna för trafiken ska bli så små som möjligt.
– Vi håller inte på och lyfter sten. Vi bygger en kyrka, säger Michael Eriksson, gatu- och parkchef vid stadsbyggnadsförvaltningen, med en liknelse som visar att man inte ska stirra sig blind på groparna i gatan utan försöka se helheten i vad som sker.
Ett annat stort arbete påverkar Dag Hammarskjölds väg, i kvarteret mellan Norbyvägen och Thunbergsvägen framför slottet. För att få till infarterna till universitetets nya förvaltningshus ska korsningen Norbyvägen–Dag Hammarskjölds väg sänkas. Dessutom ska korsningen få ljussignaler som är prioriterade för kollektivtrafiken, så att bussarna lättare kommer ut från Norbyvägen. I oktober ska arbetet vara färdigt
– Det kommer att bli omledningar förbi bygget. Bussarna leds om på Villavägen, säger Michael Eriksson.
I augusti är det sedan dags att gräva upp Strandbodgatan igen mellan Kungsgatan och Östra Ågatan. Det ska bli två körfält längs hela gatan samtidigt som det blir cykelbana även på den norra sidan av gatan. Man passar också på att byta ut björkarna och bygger om gatan till en allé med träd på båda sidor.
– Det här är ett av de mest trafikerade cykelstråken i stan. Därför förlängs cykelbanan på nordsidan, säger Michael Eriksson.
Varför gjorde ni inte det här när gatan grävdes upp förra gången så att man slipper gräva två gånger?
– Det ligger i olika nivåer under gatan. Man får börja underst och arbeta sig uppåt. Och ska man gräva ett schakt för båda arbetena samtidigt blir det både bredare och djupare. Det går heller inte att ha två olika aktörer som jobbar parallellt. Då skulle man ha behövt stänga av gatan mycket längre tid, säger Patrik Österberg, enhetschef för anläggning vid stadsbyggnadsförvaltningen.
Ett annat gatuarbete som pågått länge är den nya järnvägsbron över Bärbyleden, som i sin tur lett till att avfarten mot Tycho Hedéns väg är avstängd. Kommunen har passat på att reparera vägbron när det är avstängt. Båda arbetena väntas dock vara klara framåt oktober–november i höst.
60 gator och 15 gång- och cykelvägar ska få ny asfalt i sommar. Större arbeten på gator med mycket trafik kommer till viss del att ske nattetid. Och det ska gå att passera gatorna under arbetet, även om man får räkna med att det går långsammare än vanligt.
Beläggningsarbeten kommer det också att vara på en del av de större vägarna i länet, bland annat E 4 mellan Månkarbo och Mehedeby.