Här är skolan där eleverna får ta plats

Elever i gymnasiet och högstadiet har fått allt mer att säga till om i skolan, visar en undersökning. På Rosendalsgymnasiet i Uppsala arbetar man mycket med elevinflytande.

Mustafa Abdo och Kim Bao är nöjda med samarbetet på Rosendalsskolan.

Mustafa Abdo och Kim Bao är nöjda med samarbetet på Rosendalsskolan.

Foto:

Uppsala2008-10-05 16:20
- Det finns ett förtroende mellan eleverna och skol­ledningen, säger elevrådets ordförande Mustafa Abdo.

En studie som Ungdomsstyrelsen presenterade i augusti visar en tydlig trend när det gäller hur stor del av eleverna i högstadiet och gymnasiet som har inflytande i skolan. Andelen som upplever att de får vara med och bestämma om vad de ska lära sig har ökat gradvis från 25 procent år 1993 till 44 procent 2006. Det finns dock fortfarande ett glapp mellan andelen som vill vara med och påverka, 60 procent, och de som upplever att de faktiskt kan det.

På Rosendalsgymnasiet i Uppsala arbetar eleverna aktivt för att öka sitt inflytande. För tre veckor sedan bildades en ny påverkansgrupp på skolan. Vem som helst får vara med i gruppen, som nu har över 20 medlemmar. Påverkansgruppen kommer att hålla kontakt med rektor Olle Bergh för att föra fram ett elevperspektiv.
- Just nu arbetar de bland annat med frågan om att det inte ska vara fler än två prov samma vecka, säger Mustafa Abdo, som är elevrådsordförande och går tredje året på naturvetarprogrammet.
Han berättar att elevrådsstyrelsen strävar efter att det ska vara lätt att ta upp frågor med elevrådet, samtidigt som det ska finnas fler sätt att påverka situationen på skolan.

Klara Sundin går tredje året på samhällsprogrammet med inriktning internationell ekonomi och politik (SMIP). Hon säger att elevrådet fungerar bra.
- Det är väldigt öppet och uppmuntrar oss att påverka.
- Vi får också vara med och bestämma mycket om undervisningen på vårt program, säger klasskamraten Susanna Wallström.
Förutom elevrådet, som är demokratiskt valt, och påverkansgruppen, där vem som helst får vara med, finns ett tredje forum för elevinflytande. Nio elever träffar regelbundet nio lärare och rektor Olle Bergh. Rektorn väljer ut eleverna och tanken är att alla årskurser och program ska finnas representerade i gruppen.
- Det finns en bra relation mellan eleverna här på skolan och rektorn. Han är samarbetsvillig, säger Mustafa Abdo.

De över tio aktiva föreningarna spelar också en viktig roll för elevernas påverkan. En av dem är Dagsverke Rosendal, som sitter i ett grupprum och arbetar med en projektplan när UNT besöker skolan.
Medlemmarna fyller i varandras meningar när de berättar om projektet, som är ett exempel på ett elevförslag som har blivit verklighet. Alla elever på Rosendalsgymnasiet samlar in pengar till projekt i de länder som SMIP-klasserna åker till och på det viset får de mer insyn i hur pengarna används än i förlagan Operation Dagsverke.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om