Kommunens tjänstemän på konferens i Cannes

Uppsala kommun skickar sex personer till franska rivieran för att delta i en internationell fastighetsmässa. Resan på fyra dagar kostar 170 000 kronor.

Fyra dagar ska kommunens tjänstepersoner spendera i Cannes i samband med den stora fastighetsmässan.

Fyra dagar ska kommunens tjänstepersoner spendera i Cannes i samband med den stora fastighetsmässan.

Foto: Vianney Le Caer

Uppsala2025-03-02 12:00

För tio år sedan åkte ett 20-tal kommuner till den internationella fastighetsmässan Mipim i Cannes.

På deltagarlistan till årets mässa finns bara en handfull svenska kommuner och Uppsala är alltså en av dem.

– Vi är där för att marknadsföra Uppsala och Mälardalsregionen som en attraktiv plats att investera i, säger Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör.

undefined
Stadsbyggnadsdirektör Christian Blomberg säger att det är viktigt att kommunen tar plats i sådana här sammanhang.

Den 10 mars flyger en delegation på sex personer till Cannes. De kommer att bo på det fyrstjärniga lägenhetshotellet Zenitude le Cannet, fyra kilometer från stadskärnan.

Notan för resa och uppehälle landar, enligt kommunen, på cirka 98 000 kronor. Kostnaden för biljetter till själva mässan är cirka 72 000 kronor.

Enligt Christian Blomberg har alla tjänstemän "fullbokade kalendrar" under mässan. Bland annat träffar de investerare och byggaktörer.

– Vi informerar om sådant som är på gång i Uppsala och hör vad de har för behov, utifrån det ser vi om vi kan hitta matchningar. Vi är i starkt behov av att näringslivet är intresserat av att vara i Uppsala för att kunna utveckla Uppsala, säger Christian Blomberg.

undefined
Näringslivschef Charlotte Skott är en av de sex personer som åker.

Kommunen träffar också internationella rådgivningsbolag.

– Vi vill att de ska sätta Uppsala på kartan i sina samtal med bolag. Det har tidigare gett stor effekt. Vi finns nu med i ett antal större internationella rådgivningsbolags broschyrer.

Varför måste ni åka till Cannes? Kan ni inte träffas digitalt eller på hemmaplan?

– Det är där mässan är. Vi åker även till München en gång per år. Det är en viss kostnad att ta sig dit men det blir väldigt effektivt för oss att åka dit och träffa alla som är på plats helt enkelt.

170 000 kronor för möten och att få vara med i broschyrer, är det välinvesterade skattemedel?

– Vår bedömning är att det är det. Vi får också möjlighet att ta inspiration från andra städer – om vi hade åkt till dem och träffats där hade det kostat betydligt mer.

undefined
Över 20 000 deltagare från 80 länder deltar enligt arrangören i mässan. Men bara ett fåtal kommuner skickar delegationer.

Stockholm, Örebro och Linköping finns också med på listan över kommuner som åker. Business Region Göteborg brukade åka till Cannes, men gör inte det sedan ett antal år tillbaka.

Men trots att många kommuner slutat åka till mässan tycker Christian Blomberg att det är värt det.

– Jag förstår att många kommuner inte tycker det är intressant att vara där. Uppsala har en viktig forsknings- och läkemedelsbransch som är både internationell och exportberoende. Dessutom finns landets starkaste tillväxt i Uppsalaregionen.

Packar du med badbyxorna, finns det lite tid över till sol och bad?

– Nej, det gör det inte, säger Christian Blomberg och skrattar.

De skickar kommunen

Charlotte Skott, näringslivsdirektör

Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör

Sara Lundén, avdelningschef mark- och exploatering

Torsten Livion, processledare på stadsbyggnadsförvaltningen

Per Lundeqvist, enhetschef på avdelningen Näringsliv och destination

Pelle Mikaelsson, enhetschef mark- och exploatering

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!