Blev telefonabonnemanget lite dyrare än du trodde när du skrev under kontraktet? Då är du inte ensam. I dagarna har Konsument Uppsala sammanställt 2014 års verksamhet och kan nu konstatera att det är telekombranschen som har mest missnöjda kunder i Uppsala.
– Det är ett stort problem. Det är många som blir omkullpratade av telefonförsäljare när de går på stan. Ofta blir man erbjuden "gratis" hörlurar eller läsplattor. När konsumenten kommer hem har de, utan att tänka efter, skrivit på ett avtal som binder dem till ett abonnemang i 24 månader, säger May Strandberg, konsumentrådgivare på Konsument Uppsala.
Det är enligt Konsument Uppsalas sammanställning sex telekomföretag som toppar klagomålsstatistiken för 2014. Tillsammans fick de 244 klagomål riktade mot sig.
– Ofta är det äldre personer eller människor med bristande språkkunskaper som efter köpet känner sig lurade. Många försäljare utnyttjar konsumenternas svagheter, säger May Strandberg.
I dag har Konsument Uppsala som uppdrag att informera samtliga gymnasieelever i staden om privatekonomi och konsumenträtt. Elin Håkansson, budget- och skuldrådgivare på Konsument Uppsala, tror att mer skulle kunna göras om resurserna fanns.
– Vi vill jobba mer förebyggande, men vi skulle behöva vara fler för att verkligen kunna nå ut till alla konsumenter. I dag är det många som inte kollar upp sina skydigheter och rättigheter som konsument innan ett köp. Det gör man i stället först när man är missnöjd med en vara.