– Grupputveckling har blivit allt populärare, man lämnar koncentrationen på ledaren och tittar på alla individer inom gruppen.
Det säger Mia Lindegren, chef på Uppsala Learning Lab, ULL, som med hjälp av universitetets kompetensforum ska delta i ett antal gruppsessioner och ta reda på vad de kan göra för att utvecklas.
Denna regniga novemberdag har den lilla gruppen, anställda vid universitetets Studentportalen, samlats i den runda laborativa lärosalen i Blåsenhus. Metoden de arbetar med går ut på att lyfta fram gruppens styrkor och svagheter och fokusera på hur man kan ta gruppen vidare.
– Kan vi göra det lite mysigare, utropar Mia Lindegren och gruppmedlemmarna börjar genast flytta stolar och bord.
Efter en snabb namnrunda är det dags att sätta igång. Det är andra gången de ses för att utveckla gruppandan. Medlemmarna har fått besvara en enkät med frågor som till exempel: finns det ett misstroende mellan medlemmarna, fikar gruppen ofta, är gruppen ofta överens och klarar gruppen sina konflikter. Nu är det dags att prata igenom svaren och titta på hur man ska gå vidare.
– Om vi sätter oss två och två och funderar över det ni gick igenom förra gången och vilka tankar det har väckt hos er, säger Sara Sprängare som arbetar som kompetensutvecklare på kompetensforum.
Ett mummel utbryter i salen och projektledaren Mattias Palmer deklarerar att han tycker att det viktigaste han kommer ihåg från förra gången var diskussionen om skillnaden mellan grupp och team.
– Jag hade fel uppfattning, det var intressant med skillnaden, säger han.
Sara Sprängare skriver upp ordet ”team” på tavlan som hon beskriver som en mer utvecklad form av en grupp.
– Vad var det mer för tankar?
Det blir tyst i salen. Hon skriver upp ”Gemensamt mål”.
– Det kan aldrig nog understrykas hur viktigt det är med en gemensam förståelse för målet. Ett fotbollsteam måste skjuta mot samma mål och alla delar de på äran när de får ta emot bucklan.
Även förmågan att inse fördelen med gruppmedlemmars olikheter och olika kunskaper tas upp liksom att det egentligen inte är särskilt viktigt att gå ut och dricka öl ihop för att få en fungerande grupp.
– Det är kanske trevligt men det har ingen betydelse för jobbet, säger Sara Sprängare men blir ifrågasatt av Mia Lindegren.
– Fast jag har svårt att riktigt dela det där. Om vi är ute och paddlar kanot och har ett trevligt samtal så kan jag bättre lära mig hur de tänker, vilket underlättar arbetssituationen. Har jag helt fel då?
– Mm, svarar Sara Sprängare och hela gruppen brister ut i skratt.
Det var när den amerikanska forskaren Susan Wheelan föreläste om grupputveckling på Uppsala universitet förra vintern som Mia Lindegren blev inspirerad till att prova på metoden på sin grupp inom ULL.
– Hon tittar på framgångsrika och mindre framgångsrika grupper och hur de gör för att lyckas eller inte, och jag tyckte det var spännande, säger Mia Lindegren, som är noga med att påpeka att det inte handlar om att de är en grupp i kris, utan att de vill utvecklas ännu mer.
– Vår studentportal fungerar väldigt bra men man ska alltid utvecklas i en arbetsgrupp. Och nu deltar vi tillsammans, annars är det jag som chef som gått på utbildningsaktiviteter, säger hon och menar att en viktig del i utvecklingen är att kunna kommunicera bra.
Beteendevetaren Rabbe Hedengren som arbetar som karriärutvecklare vid kompetensforum medverkar också under dagen. Han har arbetat med grupputveckling under tjugo års tid och berättar att forskning tyder på att metoden gör att gruppen lättare kan leva upp till sina mål och att tillvarata medarbetarnas skicklighet.
– Generellt är min upplevelse att det är en metod som är till nytta. Man brukar säga ”varför har vi inte gjort det här tidigare?”.
Mattias Palmer är nöjd med grupputvecklingen hittills. Efter dagens möte tycker han att han har lärt sig lite mer om hur gruppmedlemmarna fungerar.
– Personer uppfattar saker på olika sätt och om man själv är väldigt verbal kanske man ska hålla tillbaka lite så att andra kan ta plats. Och något av det centrala i konceptet handlar om att veta och uppskatta varandras olika kompetenser.
Resultatet från enkätsvaren kom inte som någon överraskning för Mattias Palmer.
– Det var väldigt positiva resultat men inte jätteöverraskande, säger han och tycker att det egentligen skulle ha varit mer intressant att ha haft grupputvecklingen i ett tidigare skede då medlemmarna nu efter nästan fem år är rätt inkörda.