Det blir Nyab Mälardalen som i samarbete med det spanska företaget Azvi ska bygga spårvägen i Uppsala.
När kommunen påbörjade sin upphandling i våras gav sig fem företag in i matchen. Att det blev Nyab beror på att de hade lägst pris, utan att tumma på kommunens kvalitetskrav. Det förklarar Mario Rivera, projektledare för kommunens del i spårvägsprojektet.
– Jag kan konstatera att Nyab lämnat en mycket bra ansökan och ett anbud som också är väldigt prisvärt, säger han.
Enligt preliminära beräkningar är själva upphandlingen värd fem miljarder. Nyab/Azvi har sagt sig beredda att göra jobbet för en entreprenadersättning motsvarande tio procent av totalkostnaden, i dagsläget 485 miljoner kronor. Två spanska företag var villiga att bygga för ett pris på 25 respektive 17 procent av projektets värde. Nyabs bud låg alltså långt under.
Men om projektet verkligen slutar på fem miljarder är det ingen som vet ännu.
Våren 2026 är tanken att själva byggandet ska dra igång. Nyab/Azvi ska då ansvara för både spåranläggning, plattformar, likriktarstationer och annat som behöver byggas för spårvägen. I det ingår också gator, gång- och cykelbanor, broar och tunnlar.
Innan dess ska Nyab tillsammans med företaget WSP jobba med projekteringen (designen) av spårvägen. Först efter detta vet vi en mer exakt prislapp, enligt Mario Rivera.
Kan det bli dyrare?
– Jag kan inte uttala mig tyvärr.
Hur ska ni förhindra att kostnaden ökar?
– Vi har upphandlat en totalentreprenad i samverkan, vilket betyder att vi kan styra så att vi håller oss inom de ramar vi har, både vad gäller kvalitet, tid och kostnad. Vi kommer medverka i de upphandlingsinköp som entreprenören kommer att göra, och ha insyn i ekonomin hela vägen.
Nyab har varit delaktig i delar av flytten av Kiruna, de har rustat upp tågstationer i Kalix och Haparanda och bygger just nu en stor kraftledning mellan Finland och Sverige. Azvi är specialiserade på spår-, el- och signalarbeten.
Den första etappen av spårvägen – som kallas Kunskapsspåret och ska gå från Uppsala centralstation till Gottsunda och Ultuna – ska vara klar 2029. Det är en tajt tidsplan, konstaterar Mario Rivera.
Vad ser du mer för risker?
– Det finns alltid risker med så här stora projekt. När vi gjort projekteringen vet vi mer och då upptäcks kanske saker man inte räknat med.
Beslutet går formellt igenom den 9 november. Fram till det datumet kan upphandlingen överklagas.
– Innan dess uttalar vi oss inte, säger Nyab Mälardalens vd Johan Skoog.