– Det är inte rimligt att lägga 20–25 miljoner på ett projekt som försvaret så tydligt motsätter sig. Vi måste hantera kommunens pengar ansvarsfullt och i stället titta på de alternativa sträckningar som finns, säger Stefan Hanna (C), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Vid tisdagskvällens nämndsammanträde redovisade han det senaste yttrandet från försvaret och argumenterade för att kommunen nu ska lämna planerna på en gång- och cykelväg intill Fyrisån, förbi flygfältet. Enligt Stefan Hanna väger det särskilt tungt att försvaret hänvisar både till skaderisken på förbipasserande och risken för skada på riksintresset för totalförsvaret om vägen byggs.
Frågan om hur den halvfärdiga cykelvägen mellan Uppsala och Bälinge via Ulva ska kopplas samman i höjd med Ärnafältet har blivit en av Uppsalas mest segdragna trafikfrågor. Både markägare och Försvarsmakten säger nej till den planerade sträckningen. Ett alternativ är i stället en dragning längs väg 272.
– Det blir inte den fina och kompletta sträcka som man kunnat hoppas, men det är inte rimligt att bygga en tunnel med flamskydd, bommar och varningssystem för att komma förbi flygfältet, säger Hanna.
Enligt försvaret passerar landande plan cirka 20 meter ovanför den planerade vägen, med risk för hörselskador eller chock för personer på vägen. Om ett plan måste avbryta landning och öka till full motoreffekt kan en utblåszon bakom planet medföra livsfara för förbipasserande, enligt yttrandet.