– Det är jättebra. Partiklarna är en hälsorisk, inte minst för barn, som måste tas på stort allvar, säger Hanna, som är ordförande för gatu- och samhällsmiljönämnden.
På fredagen tillsatte regeringen en utredning som ska ta fram förslag på hur de höga partikelhalterna i flera svenska städer, däribland Uppsala, kan minskas. Bland annat ska utredaren titta på om det är lämpligt ”att införa en skatt på dubbdäcksanvändning i första hand i Stockholm, men även i andra berörda tätorter.”
Uppsala har länge haft problem med för höga halter av skadliga partiklar på främst Kungsgatan. De större partiklarna bildas huvudsakligen av slitage från bildäck, främst dubbdäck, mot vägbanan. De kan orsaka allvarliga hälsoeffekter och förtida död hos personer med astma.
För att komma till rätta med problemen har Uppsala kommun genomfört flera åtgärder; den mest drastiska är det dubbdäcksförbud som gäller sedan hösten 2010 på en längre sträcka av Kungsgatan och en liten bit av Vaksalagatan. Men Stefan Hanna skulle gärna bli av dubbdäcksförbudet.
– Det finns bilister som verkligen har behov av dubbdäck, och alla Uppsalabor ska kunna ta sig till exempelvis stadshuset. Samtidigt har förbudet faktiskt lett till minskad biltrafik. Om vi kan hitta en annan metod som håller nere trafiken lika effektivt är det att föredra, säger han.
Men även om skatten blir verklighet är det inte de berörda kommunerna själva som bestämmer om den ska gälla på deras gator. Avgifter kan kommunerna ta ut själva, men en skatt är alltid statlig.
– Man kan jämföra med trängselskatten i Stockholm och Göteborg. Den regleras i en generell lag, sedan finns det kartor som pekar ut var den gäller, säger Marc Gren, rättssakkunnig vid enheten för mervärdesskatt och punktskatter på finansdepartementet.
– Men det ingår i utredarens uppdrag att samverka med de berörda kommunerna, fortsätter han.
Utredningen ska redovisas 31 mars 2015 och en eventuell ny skatt på dubbdäcksanvändning kan träda i kraft tidigast 2017.