Annalinn Lindgren är butikschef på Bellis blomsterhandel i Uppsala. Under pandemin har antalet blombud som beställs ökat och försäljningen, uppger hon, har varit bra trots omständigheterna.
– Det märks att folk är hemma mer och att det finns ett större intresse att ha det fint hemma. Eftersom vi säljer fröer märker vi också att människor odlar mer, säger Annalinn Lindgren.
Nu är alltså alla hjärtans dag här, och trots att Bellis blomsterhandel levererat blombud under hela pandemin är det en viktig försäljningsdag för butiken.
Baserat på tidigare år brukar beställningarna rulla in som tätast de sista dygnen kring den 14 februari, berättar Annalinn Lindgren.
Finns en oro för ökad trängsel?
– Nej, våra kunder är duktiga på att följa reglerna. Vi har ett system med bollar som ligger utanför butiken. Varje kund får ta med sig en boll in, och är det slut på bollar får man vänta utanför tills någon går ut.
Även i butiken Gullvivans blommor & design har det rustats för kärlekshelgen. Marielle Melkersson är florist:
– Vi har höga förväntningar, det är ju den dagen då det är mest att göra på, säger hon om söndagen.
– Under andra högtider, som julen, sprider kunderna ut sig mer under en längre period. Nu ska alla handla på samma dag.
I butiken tillåts tre kunder komma in åt gången, för att säkerställa social distans.
– Kunderna är duktiga på att vänta utanför. Jag hoppas de kommer ha tålamod även nu, trots kylan, säger Marielle Melkersson.
Främst är det rosor och tulpaner som Uppsalaborna köper till sina närmaste. Det uppger både Annalinn Lindgren och Marielle Melkersson. Men chokladen då, som tillsammans med blommor blivit stereotypen för en alla hjärtans dag-present? Den har bland andra Anneli Kejroth förberett inför helgen.
Hon äger butiken Anneli K Choklad och har bunkrat upp i butiken med hjärtformade praliner och särskilda chokladkakor.
– Vi ser alltid en viss ökad försäljning inför alla hjärtans dag, ofta två, tre dagar innan, berättar hon.
Känner du dig som personal trygg i butiken med tanke på smittspridningen?
– Ja, jag tycker att folk är duktiga på att sköta restriktionerna. Och jag har möblerat om för att skapa mer distans till kunderna, säger Anneli Kejroth.