Handlare tveksam till hjälmlag
En lag om cykelhjälm även för vuxna skulle resultera i att cyklandet i Sverige skulle minska markant. Det visar erfarenheter från de delstater i USA och Australien som har infört sådana lagar, säger cykelhandlare Leif Ahlström, Uppsala.
Christina Karlberg, Uppsala, började använda cykelhjälm på 90-talet då hjälmarna var runda och vita och fick bäraren att likna en marsmänniska. Moderna hjälmar har betydligt snyggare design.
Foto: Rolf Hamilton
De flesta kunder väljer en diskret färg, gärna grått eller mörkblått, och det tycker han är synd.
- Har man en färggrann hjälm syns man mycket bättre i trafiken. Mina färgstarkaste hjälmar köper bara småpojkar och sportcyklister. Fast det är klart, en diskret grafitgrå hjälm är bättre än ingen alls.
En bra cykelhjälm skall sitta skönt - och framförallt rätt - på huvudet. Många cyklister har hjälmen tillbakaskjuten från pannan när den snarare skall vila strax ovanför ögonbrynen.
De flesta cykelhjälmar som finns i handeln i dag är importerade, alla är testade och godkända. Skillnaden i pris är stor - mellan 300 och 1 395 kronor.
En naturlig fråga är förstås: skyddar en dyr hjälm ens huvud bättre än en billig?
- Nej, inte alls. Det är vikten, eller snarare bristen på vikt, man betalar för, säger han och demonstrerar sin dyraste hjälm som är lätt som ett fjun.
Leif Ahlström säljer ungefär 400 hjälmar om året, företrädesvis till kvinnor. Ett lika vanligt som korkat argument för att inte bära cykelhjälm är att den förstör frisyren, berättar han.
- Jag brukar säga att det är bättre att ta av hjälmen och fixa frisyren när man kommit till jobbet, än att hamna i sjuksängen efter en cykelolycka och tvingas låta någon annan kamma en.
Ett annat skäl till att så få cyklister använder cykelhjälm trots att de förnuftsmässigt inser vad som händer om de slår skallen i en trottoarkant är att de tänker: "Det händer inte mig", tror han.
Leif Ahlström propagerar själv intensivt för hjälmanvändning, håller föredrag i Uppsalaskolor och har i olika sammanhang donerat cykelhjälmar till skolbarn.
Men han vill fördenskull inte se någon cykelhjälmslag.
- Jag är rädd för att cyklandet kommer att minska om det skulle bli en hjälmlag i Sverige. Det skulle i sin tur inverka negativt på folkhälsan. Att cykla är skönt och nyttig. Men införandet av hjälmlagar i vissa delstater i USA och Australien har medfört att folk i stället väljer att ta bilen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!