Handlare oroas över bygget

Uppfräschningen av Sysslomansgatan innebär bland annat bredare trottoarer och nya cykelbanor. Cyklister och gångare välkomnar upprustningen, men hos handlare finns en viss oro över att bygget ska skrämma bort kunderna.

Startklar. Mattis Hermansson vittnar om svårigheter med att korsa Sysslomansgatan och efterlyser fler övergångställen för cyklister i anslutning till befintliga övergångställen.

Startklar. Mattis Hermansson vittnar om svårigheter med att korsa Sysslomansgatan och efterlyser fler övergångställen för cyklister i anslutning till befintliga övergångställen.

Foto:

Uppsala2015-10-21 21:45

Videon är inte längre tillgänglig

På tisdagskvällen fattade gatu- och samhällsmiljönämnden beslut om att stråket mellan St Olofsgatan och Ringgatan på Sysslomansgatan ska byggas om.

Byggplanerna handlar bland annat om att bygga cykelkörfält och att bredda trottoaren för att underlätta framkomligheten för passerande. Dessutom kommer en ny belysning sättas upp längs gatan. Träden som i dag finns längre in mot Luthagen, vid korsningen Geijersgatan, kommer också att ersättas med magnoliaträd.

Bland cyklister och gående på Sysslomansgatan råder delande meningar om byggplanerna.

– Det känns helt okej som det är, det finns ju gåmöjligheter och övergångsställen längs vägen. Men när man kommer med bil märks det att vägen är väldigt ojämn, säger Johanna Svensson.

Hos de butiker som huserar längs gatan finns en viss oro över att byggnationerna ska påverka försäljningen.

– Som det ser ut nu är det inga problem för oss, folk kommer fortsätta att hämta sina postpaket här. Men om det skulle bli så att bygget drar ut på tiden och det börjar gå flera månader, då kan det bli ett problem för oss. En butiksägare på Drottninggatan hade väldigt svårt att få kunder under byggnationen där – och det skrämmer oss,

säger Arkan Bimai på Uppsala livs och video.

Cyklisten Mattis Hermansson berättar att gatan oftast är tungt trafikerad och att det ibland är svårt att korsa Sysslomansgatan med cykel. Han efterlyser särskilda övergångsställen för cyklar som går parallellt med de vanliga övergångsställena.

En annan med åsikter om cyklisternas situation är Margareta Sjösten, som bor i närområdet på Svartbäcksgatan.

– Det är dåligt att det bara finns cykelled på ena sidan av gatan. Då och då brukar jag cykla här, men inte just nu då det kan vara halt på vägen. Men det är positivt att kommunen nu beslutat sig för att rusta upp här, konstaterar hon.

För att ytterligare sätta Börjeparken, som ligger mellan restaurang le Parc och Rektorsvillan på kartan, planerar kommunen fler sittplatser och en uppfräschning av entrén till parken. Kommunen menar att parken har blivit lite bortglömd och med dessa åtgärder vill man ändra på det.

En fotgängare som vill vara anonym tycker att området kring parken är jättebra som det är, och menar att fler sittplatser skulle kunna dra till sig fler "slödder" som skräpar ner.

Fakta Omvandlingen av Sysslomansgatan

Beslutet om ombyggnationerna längs Sysslomansgatan togs av Gatu- och samhällsmiljönämnden på tisdagskvällen.

Upphandlingen av projektet kommer göras under hösten 2015.

Målet från kommunens sida är att byggnationen ska inledas i början av nästa år.

Kostnaden för projektet är beräknad till 22,5 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om