Handeln missar ramadan

Inköp till ramadanfestligheter omsätter mellan 500 miljoner och en miljard kronor i Sverige varje år. En stor möjlighet som inte tas till vara i en rad branscher hävdar Svensk handel.

Josefin Thunqvist på BR-leksaker märker inte av någon ökad kommers under ramadan.

Josefin Thunqvist på BR-leksaker märker inte av någon ökad kommers under ramadan.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2009-09-05 12:16
I leksaksbutiken BR i Uppsala ser det mesta ut som vanligt. Nallar, barbiedockor och leksaksbilar står uppradade i hyllor och i bakgrunden hörs musik som blandas upp med barnsliga röster från en teveapparat. Men kunderna är få denna tisdagseftermiddag. Det låga kundflödet går tvärt emot statistiken i den undersökning som Svensk handel har genomfört.

Enligt Svensk handel borde kommersen vara på topp dessa dagar. Den muslimska högtiden ramadan har inletts och om ett par veckor avslutas fastemånaden med en tre dagar lång fest, Eid al-fitr (som inleds 20 september). Då bjuder muslimska familjer sina vänner och släktingar på mat, och barnen får presenter.

Enligt undersökningen spenderar varje hushåll som deltar i ramadan nästan 6 000 kronor på presenter denna månad. Samtidigt ökar inköpen av mat, kläder och annat som kan behövas inför festerna. I Sverige bor cirka 400 000 muslimer som på ett eller annat sätt berörs av ramadan. Det är med andra ord stora pengar i omlopp under högtiden. Totalt omsätter ramadan mellan 500 miljoner och 1 miljard kronor per år i Sverige.

Men trots att handeln under ramadan kan jämföras med kommersen runt jul eller påsk finns inga spår av högtiden i de leksaksaffärer som UNT besöker.
- Nej, ramadan är inget som vi har märkt av här. Det är faktiskt en rätt lugn period nu, säger Josefin Thunqvist som arbetar på BR-leksaker.
Enligt Meta Troell, som står bakom undersökningen på Svensk handel, är många butiker dåliga på att ta till vara på köpkraften under ramadan.
- Det den här undersökningen visar är att alla tycker om att bli sedda och uppmärksammade, säger Meta Troell.
Som exempel nämner hon att det kan vara en dålig idé att bjuda muslimer på godis som är gjorda på gelatin eftersom gelatinet bland annat görs av gris.

Meta Troell menar att många butiker kan bli bättre på att skylta och dekorera inför ramadan.
- På samma sätt som vi hittar gräddfil och sill på samma hylla runt midsommar vill de som deltar i ramadan kunna hitta till exempel grönsaker och bönor tillsammans, säger Meta Troell.
Hon har nu tagit fram en mångkulturell almanacka med information om 300 olika högtider som kan påverka handeln i Sverige.
- Många handlare börjar bli intresserade av andra högtider. Inte bara för att vara hyggliga utan för att det är en stor och viktig köpgrupp. Men det får dubbla effekter eftersom de som deltar i ramadan tycker att det är trevligt att bli sedda, säger Meta Troell.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om