Handeln i Boländerna blomstrar
Tiotusentals köphungriga och bilburna konsumenter kryssar varje dag mellan handelsplatserna i den södra delen av Boländerna. Marknaden tycks omättlig, köpkraften är stark. I takt med att shoppingen ökar, växer trafikkaoset, vilket ökar trycket på vägförbättringar. Men vad händer nu? Kan området växa ännu mer? UNT har undersökt framtidsplanerna för externhandeln.
I november är det dags för klädkedjorna att göra entré. Då öppnar Lindex, Kappahl och Dressman i de nybyggda lokalerna intill Coop Forum.
Det är KF Fastigheter som byggt två fastigheter på sin 12 000 kvadratmeter stora byggrätt. I den ena byggnaden har Rusta, Intersport, Babyland, Micro bildelar och sängbutiken Sova redan slagit upp portarna.
Den lika stora tvillingbyggnaden ska rymma ett apotek, de tre klädbutikerna, datorbutiken PC City och Barnens hus.
— Sällanköpsvaror är visserligen huvudinriktningen i Boländerna men eftersom vi har livsmedel intill tycker vi att det nya utbudet med konfektion är ett bra komplement, säger Rogert Johansson, projektledare på KF Fastigheter.
Runt Coop Forum växer alltså ett mini-Gränby utan tak fram.
Men nya affärskomplex på obebyggd mark lär det knappast bli i framtiden inom triangeln Stålgatan-Thyco Hedéns väg-Kungsängsleden. Externhandelns stormarknader har redan tagit all ledig plats i anspråk och för dagen finns det cirka 170 000 kvadratmeter lokaler söder om Stålgatan, varav 150 000 består av handelsytor.
E4 underlättar
I stället handlar framtiden om förädling av redan bebyggda tomter och fastigheter.
När nya E4 tas i bruk hösten 2007 kommer Fyrislund att kunna ta emot fler logistikföretag. Området är planerat för en utökad logistikverksamhet.
— Och då kan det bli rörelser i Boländerna som frigör ytterligare fastigheter för kommersiell handel, säger Ingrid Anderbjörk på kommunens näringslivskontor.
Exploateringen av Boländerna har skett i raketfart de senaste åren. Området är en arbetsplats för 15 000 människor, här finns cirka 150 företag. Men vad händer nu?
— Externhandeln ska utvecklas, både i Boländerna, Gränby och Stenhagen. Området Boländerna är fortfarande högintressant för både utländska och svenska kedjor, säger Ingrid Anderbjörk.
Aspholmen Fastigheter, som specialiserat sig på fastighetsförädling, ligger bakom affärshuset Draget, 7 000 kvadratmeter handelsyta bredvid Ikeas varulager. Under de senaste veckorna och i helgen flyttar nya hyresgäster in med design- och inredningsprofil, två lokaler står fortfarande tomma.
Aspholmen har också köpt 20 000 kvadtratmeter mark runt Draget och räknar med att fortsätta utveckla handeln. En ny galleria planeras, innehållet är långt ifrån spikat. Konceptet är sällanköpsvaror, dock inte hus- och hem, eftersom det redan finns.
— Men det får ske i den takt som marknaden efterfrågar, inom en tioårsperiod har det hänt saker. Vi får mängder med förfrågningar, många vill in men de måste passa in i konceptet, säger Björn Johansson, fastighetschef, Aspholmen i Uppsala.
"Ju fler dess bättre"
Alla handlare som UNT pratat med är rörande överens: ju fler nyetableringar, desto bättre kommers för de själva.
— Javisst är det så. Vi tycker att det är positivt att våra kunder kan få allt "under samma tak". Trafiksituationen har också blivit bättre för oss med en ny rondell utanför varuhuset, säger exempelvis Lars Lundgren, företagsledare på Beijer byggvaruhus AB.
Gunilla Pettersson, regionchef för Skopunkten, håller med och tillägger att hon tror att det finns två sorter externhandelskonsumenter. De som gillar att strosa runt och shoppa i gallerior. Och de som har ett uttalat köpmål och uppskattar att själva få välja vilka butiker man ska besöka.
Cityhandeln positiv
Cityhandelns företrädare, Vi i Stan, är också positiva till externhandeln, trots etableringen av nya klädbutiker.
— Den typen av skrymmande handel som finns i Boländerna går inte att ha inne i stan i alla fall. Gränby är en större konkurrent än Boländerna. De stora klädkedjorna konkurrerar nog bara med sig själva, de kommer att ta andelar från varandra. Vi säljer oss på att vi har helheten, charmen och variationen i stadskärnan, säger Matti von Magius, Vi i Stan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!