– Det är helt annat i dag. Jag har jobbat med det här sedan 2005 och jag har sett hur intresset har ökat. Nu vet fler att det är ramadan och vad det innebär.
Meta Troell är omvärldsbevakare på branschorganisationen Svensk Handel. Förra året tog hon fram en rapport om invandrares köpvanor i samband med högtider som ramadan eller det persiska nyåret. Just ramadan anser Meta Troell kan jämföras med den svenska julen, fast skillnaden är att ramadan håller på i en hel månad.
– Trots att det är en fastemånad så är matutgifterna så mycket större än en vanlig månad. Ramadan handlar ju om mat och fest, inte enbart om fasta som är en gammal missuppfattning, säger Meta Troell.
Enligt Svensk Handel kan företag som uppmärksammar de helger som stora grupper av invandrade högtidlighåller vinna både nya kunder och möjligheten att bredda marknaden. Hittills har dagligvaruhandeln varit bäst på det, som till exempel butikskedjan Willys.
– Ramadan är en kommersiell högtid som alla andra. Vi är ett börsnoterat företag, och vi vill tjäna pengar, säger Abed El-Aaraj, som jobbar på Willys marknadsavdelning i Göteborg.
Enligt Abed El-Aaraj har Willys satsat på ramadan i flera år, till exempel genom att marknadsföra varorna i sina reklamutskick samtidigt som de stöttar sina butiker med användbar information.
– Våra butiker får förhandsmaterial med datum och listor över varor. Butikerna bestämmer själva vilka varor de vill lyfta fram, säger han.
På Willys i Gottsunda har personalen plockat ut varor som de skyltar med på olika platser i butiken. Kampanjen pågår till och med 28 augusti, och varorna byts ut hela tiden, precis som under jul eller midsommar. Ett hörn dignar av soppor, sötad mjölk och kryddor, och i ett annat glänser det av guldfärgade kakpaket med namnet Halley. I ett tredje står en halvt utplockad stapel med dadlar.
– Stapeln med dadlar var nästan dubbelt så stor förra veckan, berättar Jennie Ekström som är butikschef i Gottsundabutiken.
Just dadlar är den vara som går åt mest, enligt Willys statistik från förra året. Ris och olja är också populärt. I butiken träffar vi Kawakib Hadi som gärna visar dagens köp.
– Jag köper dadlar och yoghurt. Efter en dags fastande behöver kroppen socker och vätska, gärna något som är kallt, som yoghurt. Efter det kan man till exempel äta soppa, berättar hon.