Handeln har vaknat under ramadan

Handeln börjar vakna när det gäller firandet av andra högtider än de svenska. I veckan inleddes ramadan, en högtid då matutgifterna för ett fastande hushåll kan dubbleras.

Halley är en av de varor med koppling till högtiden som Willys exponerar under ramadan.

Halley är en av de varor med koppling till högtiden som Willys exponerar under ramadan.

Foto: Elin Larsson

Uppsala2011-08-05 18:04

– Det är helt annat i dag. Jag har jobbat med det här sedan 2005 och jag har sett hur intresset har ökat. Nu vet fler att det är ramadan och vad det innebär.

Meta Troell är omvärldsbevakare på branschorganisationen Svensk Handel. Förra året tog hon fram en rapport om invandrares köpvanor i samband med högtider som ramadan eller det persiska nyåret. Just ramadan anser Meta Troell kan jämföras med den svenska julen, fast skillnaden är att ramadan håller på i en hel månad.

–  Trots att det är en fastemånad så är matutgifterna så mycket större än en vanlig månad. Ramadan handlar ju om mat och fest, inte enbart om fasta som är en gammal missuppfattning, säger Meta Troell.

Enligt Svensk Handel kan företag som uppmärksammar de helger som stora grupper av invandrade högtidlighåller vinna både nya kunder och möjligheten att bredda marknaden. Hittills har dagligvaruhandeln varit bäst på det, som till exempel butikskedjan Willys.

– Ramadan är en kommersiell högtid som alla andra. Vi är ett börsnoterat företag, och vi vill tjäna pengar, säger Abed El-Aaraj, som jobbar på Willys marknadsavdelning i Göteborg.

Enligt Abed El-Aaraj har Willys satsat på ramadan i flera år, till exempel genom att marknadsföra varorna i sina reklamutskick samtidigt som de stöttar sina butiker med användbar information.

– Våra butiker får förhandsmaterial med datum och listor över varor. Butikerna bestämmer själva vilka varor de vill lyfta fram, säger han.

På Willys i Gottsunda har personalen plockat ut varor som de skyltar med på olika platser i butiken. Kampanjen pågår till och med 28 augusti, och varorna byts ut hela tiden, precis som under jul eller midsommar. Ett hörn dignar av soppor, sötad mjölk och kryddor, och i ett annat glänser det av guldfärgade kakpaket med namnet Halley. I ett tredje står en halvt utplockad stapel med dadlar.

– Stapeln med dadlar var nästan dubbelt så stor förra veckan, berättar Jennie Ekström som är butikschef i Gottsundabutiken.

Just dadlar är den vara som går åt mest, enligt Willys statistik från förra året. Ris och olja är också populärt. I butiken träffar vi Kawakib Hadi som gärna visar dagens köp.

– Jag köper dadlar och yoghurt. Efter en dags fastande behöver kroppen socker och vätska, gärna något som är kallt, som yoghurt. Efter det kan man till exempel äta soppa, berättar hon.

Fakta Ramadan

En miljard spenderas under fastemånaden ramadan

I år började ramadan 1 augusti, och ungefär 150 000 av Sveriges 400 000 muslimer kommer att fasta under hela månaden. Många fler deltar i avslutningsfesten eid al-fitr som pågår i tre dagar när fastan är slut.

Enligt rapporten Viktiga dagar som branschorganisationen Svensk Handel tog fram under 2010 kommer ungefär en miljard kronor att spenderas under den närmaste månaden.

Rapporten visar att matutgifterna ökar under ramadan. I snitt är ökningen 2 610 kronor per hushåll. Läggs utgifterna för tredagarsfesten eid al-fitr till blir ökningen hela 6 460 kronor. Även försäljningen av kläder, presentartiklar och leksaker ökar under ramadan.

Exempel på kampanjer under utländska högtider:

Comviq: Sänker samtalspriserna till Mellanöstern och Nordafrika i samband med ramadan.

SEB: Ett Stockholmskontor anordnar en årlig iftar-måltid för ett hundratal ambassadanställda och kunder, främst från muslimska länder. Iftar är den måltid man bryter fastan med för kvällen.

Cervera: En av kedjans butiker i Gävle skyltade med nyårsdukning inför det persiska nyåret, Nouruz.

Postkakan: Lanserade en kampanj tillsammans med Posten där firare av Nouruz kunde skicka en tårta och önska gott nytt år. Tårtan beställdes på nätet och skickades som ett brev.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!