Under Handelns dag i Uppsala på tisdagseftermiddagen presenterades de slutliga siffrorna för handelns omsättning i Sverige och i Uppsala län av Svensk Handel.
I hela landet ökade försäljningen med 3 procent jämfört med 2008 och Uppsala län är på par med resten av riket. Totalt såldes sällanköps- och dagligvaror för 551 miljarder kronor i Sverige, varav 17,3 miljarder i Uppsala län. Det är 3,3 miljarder kronor mer än för fem år sedan. Tillväxten går snabbt vilket bland annat avspeglas i att antalet heltidssysselsatta inom handeln i Uppsala län har ökat med 900 personer de senaste fem åren.
Uppsala är motorn i handeln i regionen med en omsättning om 12,4 miljarder kronor, en ökning med 27 procent på fem år. I år ser ökningen att hamna på cirka 3,0–3,5 procent.
– Uppsalas snabba befolkningsökning gör att köpkraften ökar. Men fortfarande ligger handelsindex lågt. Det betyder att Uppsala förlorar köpkraft till andra områden, särskilt Stockholm, säger Magnus Kroon på Svensk Handel.
Köpkraftsförlusten har också ökat de senaste åren, från cirka en miljard kronor 2004 till 2,3 miljarder kronor 2009. Många analytikerna har pekat på en underutvecklad handel i Uppsala, med få köpcentrer och dålig tillgänglighet till butiker, samtidigt som pendlarkollektivet lockas av utbudet i Stockholm.
– Ska Uppsala lyckas hävda sig i konkurrensen måste man sätta sig in i hur pendlarna tänker. Jag tror att till exempel en spektakulär investering vid centralstationen för att fånga in pendlarna skulle vara gynnsam för handeln, säger Magnus Kroon.