Han tror på svensk design

Ikeas globala designchef Lars Dafnäs var på fredagen föredragshållare på Uppsalaföretaget Zellouts frukostmöte och pratade bland annat om utmaningarna företaget står inför i Asien.

Lars Dafnäs, global designchef på IKEA.

Lars Dafnäs, global designchef på IKEA.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2011-05-21 20:00

Lars Dafnäs är en hemlighetsfull man. Han vill inte prata om Ikeas styrning, om Ingvar Kamprad eller de framtida designplanerna för bolaget. Han vill inte ens berätta vad han själv ska arbeta med inom Ikea de kommande åren.

– Jag ska sluta som designchef. Dels ska jag ansvara för att bygga upp ett nytt produkt- och designcenter i Shanghai för att Ikea ska komma närmare de asiatiska kunderna och leverentörerna. Dels har jag ett annat uppdrag som jag inte kan diskutera, säger Lars Dafnäs till UNT efter frukostmötet på kommunikationsbyrån Zellout i Uppsala.

Han bodde i Uppsala i 13 år på 70- och 80-talet men flyttade för 25 år sedan till Älmhult för att arbeta inom sortiment och produktdesign på Ikeas huvudkontor.
– Det är roligt att vara tillbaka i Uppsala några dagar. Det är en härlig stad. Senast jag var här för sex år sedan var det också strålande väder, så Uppsala är precis som jag minns det.

Kinamarknaden utgör en stor utmaning för Ikea. Det är till cirka 70 procent samma möbler i de kinesiska varuhusen som i de europeiska.
Men för att nå den stora massan av köpare borde priserna i Kina ligga på ungefär hälften av de europeiska. Det är svårt att uppnå när Ikeas koncept är att ha låga vinstmarginaler på varje produkt och göra vinst på kvantitet.

– Det är en stor utmaning. Men det är inte omöjligt. Jag är övertygad om att vi kommer att lyckas genom att jobba tillsammans. Framtiden för skandinavisk design är strålande.
Hemligheten bakom hur man ska lyckas få ner priserna i Kina och Asien och nå den stora marknaden är ”designing backwards”, baklängesdesign.

– Det är bara en liten del av träden som används för möbler. Vi tittar på hur vi ska kunna utnyttja en större del och effektivisera resursanvändandet. För att lyckas med det måste man arbeta tillsammans i team och ha en mycket utvecklad kontakt med leverantörer och kunder. Det är både ett ekonomiskt tänkande och ett miljömässigt tänkande som ligger bakom ”designing backwards”, säger Lars Dafnäs.

Han arbetar nära Ingvar Kamprad och framför allt sonen Jonas Kamprad som är utbildad designer och arbetar med sortimentsfrågor på Ikea och sitter i företagets styrelse.
Det har spekulerats i att Jonas Kamprad kan komma att bli ansvarig för Ikeas produkter den dag Ingvar Kamprad inte finns med i bilden längre. Men det är ingenting som Lars Dafnäs vill uttala sig om.
– Jag vill inte säga någonting om det.

Du är mycket hemlighetsfull, kan du inte säga något om vad som är på gång inom Ikea?
– Jag kan väl berätta att det kommer en ny PS-kollektion 2012 och en ny Stockholmskollektion 2013.

Fakta Ikea

Ikeas historia börjar 1943 i Agunnaryd i Småland av då 17-årige Ingvar Kamprad. I dag har Ikea 280 butiker i 26 länder och 127 000 anställda i 41 länder.

Förra året sålde Ikea varor för totalt 200 miljarder kronor globalt, en ökning med 7,7 procent jämfört med 2009. Vinsten 2010 blev tio miljarder kronor. Ägs av Ingvar Kamprads stiftelse Stichting INGKA Foundation.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!