Han tror på spårbussar i Uppsala
Att bygga spår för eldrivna bussar eller bilar är framtidens lösning för Uppsalas stadstrafik, om man vill värna miljön. Det menar professor Boudewijn Bach från Tekniska Universitetet i Delft, Holland.
- Dessutom kan stadsbilden planeras runt fasta, väl planerade stopp där affärer och bostäder växer upp. Sådan förtätning i stadskärnorna är ofta nödvändig och blir mer och mer accepterad i Europeiska städer. Till staden tar man bilen, sedan hoppar man på den spårburna kollektivtrafiken, säger Boudewijn Bach som igår berättade om europeiska grepp på problematiken klimat-smart-trafik i ett seminarium på Missionskyrkan i Uppsala.
Hur lång tid beräknar du att det tar innan Uppsala har en spårburen kollektivtrafik?
- Svårt att säga, det är en till stora delar politisk fråga. I Frankrike tog det fem år från diskussion till färdigt trafiknät. I Tyskland gillar man att prata mer, så det tog tio år. Hur mycket politiker gillar att diskutera i Sverige känner jag inte riktigt till.
Är framtida klimatvänlig kollektivtrafik uteslutande dyra investeringar eller finns det andra sätt?
- Det är en mycket komplex fråga. Men ett intressant problem, som forskning i Schweiz visat, är att barn mår dåligt av att sitta mycket i en bil med familjen. Då får barnen helt enkelt för lite social träning med jämnåriga, som de skulle träffat på cykeln till skolan eller om de gått till spårvagnen.
Slutligen, det sägs att du är släkt med tonsättaren Johann Sebastian...?
- Det stämmer. Efter hans farfar skildes våra släktgrenar åt. Men det finns en bild på min far i en 1700-talsperuk och de är faktiskt på pricken lika.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!