Regnet har öst ner hela dagen och julen känns inte riktigt här än. Men inne i Ikeavaruhuset i Uppsala syns spåren överallt. Juliga kuddfodral, servetter och presentpapper. Adventsljusstakar i megaformat, bordsbelysning formade som julgranar och hängande dekorationer till julgranen.
Oscar Lind Modin tittar sig omkring och säger att det är häftigt att se hur allt gestaltar sig i den här miljön. Det är nämligen hans formgivning som utvecklats till en mängd produkter i varuhuset. Mönstren är ritade för hand och ljusprodukterna föddes ur prototyper gjorda av kartong och ståltråd.
För Ikea presenterade han sig för flera år sedan. Han skrevs in i en extern designgrupp som består av 100-tals designers från hela världen innan han slutligen kontaktades för uppdraget.
Från idé till färdig produkt tog det 1,5 år, en kort tid i branschen men lång tid för Oscar Lind Modin.
– Det var länge sedan jag jobbade med julkollektionen. Men i branschen är det kort tid, det kan upp till fem år, säger Oscar Lind Modin.
När julkollektionen arbetades fram var Uppsala bokstavligen i gungning. Utanför Oscar Lind Modins studio på Trädgårdsgatan var det Valborgsparty och vibrationerna från den dånande musiken hade letat sig in i huset när tusentals studenter festade loss
– Själv satt jag och jobbade tolv timmar om dagen med något som inte alls hade med våren att göra, säger han och skrattar åt minnet.
Han ritade alla mönster för hand i skissblock. Sen fotograferade han av skisserna och förde in i datorn, där han fortsatte att redigera mönstret. Under arbetsprocessen var det mycket som aldrig nådde fram till produktion. En del tog han bort själv, en del sållade Ikeas designavdelning bort.
Sitt uttryck beskriver han som utforskande och brett. Oscar Lind Modin tycker att det är spännande att se en idé ta form och utvecklas. Men som ny designer kan det vara svårt att få uppdrag av kända designfirmor.
– Företag vill anställa etablerade designers och för att få ut sin produkt måste man synas. Men är du ny och inte har någon produkt ute så syns du inte. Ett moment 22!
Så hur har du tagit dig fram?
– Designyrket handlar mycket om att marknadsföra sig själv och ta egna initiativ. Man får vara ihärdig och ligga på för att komma någonstans.
Oscar Lind Modin har av sina föräldrar fått höra att han var envis som barn. Han växte upp i stadsdelen Norby i Uppsala. När han var nio skiljde sig föräldrarna och flyttade till varsitt ställe i området.
Sina skolår tillbringade han på Malmaskolan, Eriksbergsskolan och Ekebygymnasiet, som då hade ett journalistikprogram.
Men journalist ville han aldrig bli. Han tänkte snarare att det kunde vara bra att skriva. Och under ett par månader ingick han i UNT:s ungdomsredaktion Kaktus, där han skrev en krönika om sitt uppskjutarbeteende, något som han verkar ha kommit över i dag.
– Det här yrket innebär att man får uppleva många motgångar. Man får 99 nej och ett ja. Det är som att söka nytt jobb varje dag. Det har funnits massor av tillfällen då jag tänkt ge upp. Men sen har jag sovit på saken och sett allt med nya ögon igen.
Efter studenten jobbade han på Ikea i Uppsala, med att packa upp varor, med start klockan halv fem på morgonen. Kort därpå flyttade han till Simrishamn för att gå en förberedande konstskola i ett år. Han var inne på grafisk design och tänkte att han ville ha ett konstnärligt arbete, vilket gjorde att han sökte och kom in på högskolan för design och konsthantverk i Göteborg, som han beskriver som en öppen designutbildning.
– Där är det fokus på att utforska sitt eget konstnärsskap och mindre av handfast kunskap, vilket kan låta väldigt flummigt. Ville man lära sig något fick man ta tag i det själv. Det handlade mer om processen än det färdiga resultatet. När jag gick ut tänkte jag "men jag vet ju ingenting!". Men så här i efterhand har det pushat mig framåt, eftersom jag tvingats söka kunskap och tillvägagångssätt på egen hand.
Sedan ett år tillbaka bor han i Stockholm, beslutet kom när han flyttade ihop med sin flickvän.
– Jag tänkte att det kunde var kul att testa något nytt. Men jag tycker om Uppsala och är ofta på besök eftersom jag har vänner och familj här. Det är ett annat, lite lugnare tempo som jag gillar.
Många han träffar tror att designyrket är glamouröst, att man får göra lite som man vill och glida runt.
– Men så är det inte. Det handlar mer om att kompromissa med sitt eget uttryck och vad företaget vill. Jag får forma det jag ska göra men företaget har en klar bild av vad det ska handla om.
En vanlig arbetsdag tar han sig till sitt kontor i Gamla stan från hemmet mellan Aspudden och Midsommarkransen. Där bygger han prototyper av papp och ståltråd, i syfte att utforska formen. Det är ett hantverk där han får en känsla för form och dimensioner och där han kan jobba för hand.
Av 100 bra idéer kokar han ned det till ett fåtal. Ofta kommer han på saker när han ska somna.
– Sen låter jag det ligga i en månad för att få distans och tar upp det igen och jobbar om.
All Ikeas design har numera etiketten demokratisk design. Det innebär att fem komponenter i produktionen ska leva upp till höga krav när det gäller form, funktion, kvalitet, pris och hållbarhet.
Just hållbarhet är något som designbranschen kan jobba mer med, menar Oscar Lind Modin.
– Branschen borde ta ett större ansvar och våga mer, både producenter och designers. Den påverkar hur människor konsumerar och tänker kring konsumtion och skulle därför kunna vägleda i rätt riktning.
Vad är ditt drömprojekt?
– Det är att jobba med offentlig konst. Jag drömmer om att få göra skulptur i det offentliga rummet, gärna i Uppsala.
Skulpturer trodde jag bara konstnärer gör?
– Vill man så går det. Jag tänker: Det finns inget som hindrar mig från att göra det. Så varför inte?