Förra söndagen åkte Mikael Eklund till Västerås för att kolla på när VIK mötte Karlskrona i finalserien i Hockeyallsvenskan. Att åka regionbuss 773 dit var inga problem, men när Mikael skulle ta bussen tillbaka till Uppsala vägrade chauffören släppa på honom.
– Det var dubbla nederlag. Västerås förlorade med 3-4 och jag fick inte åka med bussen, säger Mikael Eklund som blev lämnad på Västerås centralstation tillsammans med sin assistent Marie Eriksson.
Trots att Mikael och Marie förklarade att de åkt samma sträcka med samma buss tidigare under dagen vägrade chauffören släppa på dem.
– Han sa att stolen var för tung, att rampen skulle gå sönder om Mikael körde upp på den. När vi sa att vi ofta åker med regionbussarna och att det aldrig tidigare har varit något problem slutade han lyssna. Han ville inte att vi skulle åka med honom helt enkelt, säger Marie Eriksson.
Både på UL:s hemsida och i manualerna som busschaufförerna har står det tydligt vilka regler som gäller när det kommer till tillgänglighet på bussarna. Mikaels permobil är kortare och smalare än maxmåtten UL utgår från. Totalvikten av Mikael och hans permobil överskrider inte heller 250 kilo som är maxvikten –ändå fick han inte följa med. Busschauffören sa dock att Mikael var lika välkommen ombord som alla andra om han lämnade sin Permobil på Västerås centralstation.
– Det är ett hån att säga så till någon som är beroende av sin permobil. Det räcker med de problem man redan har att ta sig fram när man sitter i rullstol, säger Mikael Eklund.
När Mikael vägrade gå med på kraven vände sig chauffören om till Marie.
– Han sa att Mikael har rätt till färdtjänst och att han kan åka hem med dem i stället. Sedan stängde han dörrarna och åkte iväg, säger Marie Eriksson.
Färdtjänst var inte något alternativ för Mikael och Marie eftersom man måste boka det långt innan själva resan. Tillsammans fick de leta efter ett annat alternativ istället för att kunna ta sig hem till Uppsala. De bestämde sig för att hoppa på tåget till Stockholm för att försöka hinna till Uppsala innan all kollektivtrafik slutat gå.
– En väldigt snäll tågkonduktör lät mig och Marie åka med. Vi hoppade av i Enköping för att ta 804:an därifrån till Uppsala. Då bröt helvetet lös igen, säger Mikael och berättar hur även den busschauffören inte ville låta honom åka med.
Efter att både han och Marie tjatat och påpekat att det var den sista bussen som gick till Uppsala släppte chauffören tillslut motvilligt på dem. När klockan var 23.29 kom de fram till Uppsala busstation, nästan två timmar senare än de skulle ha gjort med buss 773. Där stod Mikaels andra assistent och väntade på att lösa av Marie som lyckades hinna med sista bussen till Heby där hon bor.
När UNT mötte Mikael vid buss 773 i Uppsala några dagar senare nekades han åter en gång att följa med. Busschauffören ringde till trafikledningen och förhörde sig, och fick ett blankt nej då permobiler inte är tillåtna på UL:s bussar. När Mikael tillsammans med UNT gick till UL center på centralstationen sa de att busschauffören gjorde fel och att Mikael visst får följa med enligt deras regler. Men nu vågar Mikael inte längre försöka ta bussen eftersom han aldrig vet om han kan ta sig hem igen.
– Får man åka buss åt ena hållet borde man få åka buss åt andra hållet också. Men tydligen inte om man sitter i en permobil, säger Mikael Eklund.