Han lurades att köpa tre mobiltelefoner
Utvecklingsstörde Joel Eriksson tvingades under hot att köpa tre mobiltelefoner i ett par butiker i Uppsala. Butikerna vägrar att upphäva abonnemangen. Hans föräldrar riskerar att få betala 15 000 kronor.
— Han visade med knytnäven så här. Jag blev rädd, berättar Joel Eriksson.
De båda begav sig till Aircalls butik i Gränby centrum. Enligt Joel Eriksson frågade expediten om han förstod vad det hela handlade om. Dessutom ska expediten ha frågat om han skulle ha båda telefonerna själv men fått till svar att det var den person han hade med sig i butiken som skulle ha dem.
— Då borde det ha ringt en varningsklocka hos expediten, säger hans far Birger Eriksson.
Ytterligare en telefon köptes hos Expert vid Stora Torget på liknande sätt.
— Det syns tydligt på Joel att han är utvecklingsstörd. Dessutom kan Joel knappt skriva sin namnteckning på ett abonnemang utan bara texta med möda. Expediterna måste ha insett att allt inte stod rätt till, anser hans mor Agneta Eriksson.
När UNT frågar Joel Eriksson om han vet vad ett abonnemang innebär blir svaret nej.
Försvunna telefoner
De tre telefonerna är försvunna. På en av dem har någon ringt för 6 000 kronor under en vecka. Hela historien kan sluta med att familjen Eriksson får punga ut med drygt 15 000 kronor.
Polisen har rubricerat händelsen som utpressning. Butikerna vägrar dock att häva köpen.
— Vi har kunder med talsvårigheter och andra fysiska problem. Expediterna kan inte hindra vissa personer från att handla så länge de är kreditvärdiga, säger Ulf Holmgren vid Aircall.
Han uppger att butikspersonalen inte uppfattade att något var fel i det aktuella fallet och att företaget gör en ekonomisk förlust om teleavtalen bryts.
— Det här kan vara frågan om ogiltiga avtal. Har en förståndshandikappad person ingått ett avtal under hot bör köpet återgå, säger Bertel Rennerfelt, jurist vid Konsumentverket.
Han tycker att butikernas agerade är anmärkningsvärt och råder familjen Eriksson att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.
— Joel har flera gånger utsatts för säljhysteri, säger Agneta Eriksson. En gång bjöds han på jordgubbar av en person och det slutade med att han fick skriva på ett avtal.
— Plötsligt fick vi ett papper hem där det stod att vi bytt telebolag. Det var det han skrivit under, utan att förstå.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!