Intill huset i Sunnersta står vätgasbilen parkerad. Bilen används som taxi i Edward Blomstrands nystartade vätgastaxiföretag. Han är nu inne på sin tredje vecka som taxichaufför.
– Under nätterna har jag körningar och återvänder sedan hem och arbetar med mitt andra företag, ett konsultföretag inom vätgas, till omkring klockan två på eftermiddagarna. Sedan sover jag fram till åtta på kvällen då många vill åka taxi, säger han.
Många körningar går till Arlanda och de som blir körda får lyssna på Edward och lära sig om vätgas.
– Taxiföretaget är det enklaste sättet att komma ut och få prata om vätgas med människor.
Det finns viss kritik mot vätgas, bland annat att energi går förlorad när elektricitet först används till att producera vätgas för att sedan åter omvandlas till elektricitet.
Men Edward Blomstrand är ändå entusiastisk. På den lokala Facebookgruppen i Sunnersta lade han i april upp ett inlägg om att företaget var i startgroparna. Han bad om teståkare, och om tips på hur ett bra taxibolag ska vara. I Facebookinlägget förklarade han även varför han tror på vätgas som drivmedel.
– Vätgas är en energikälla, precis som bensin, som man kan skapa av el. Vätgasen som man tankar i vätgasbilar är grön, alltså skapad av vind och sol. Reaktionen mellan vätgasen och syret bildar vatten och elektricitet. Elektriciteten är det som driver bilen. Således ett mycket miljövänligt alternativ, säger han.
Edward Blomstrand är utbildad jurist men har främst arbetat som säljare. I november förra året kom idén och i april kunde taxibilen rulla för första gången.
– Juristen trodde på det här så mycket så han blev taxichaufför.
Intresset har varit stort för att åka med taxibilen och han har fullt upp med förfrågningar.
Till svårigheterna med att använda vätgas som drivmedel nämner han att tekniken kring användandet är dyr. Dessutom är tillståndsprocesserna för vind och sol krångliga.
– I ett tidigt skede i användandet av drivmedlet, så är varje del dyr. Får vi igång fler som vill producera vad som behövs blir det bra.
Edward Blomstrand håller på att anställa en chaufför till för att hinna med alla körningar. På sikt vill han utveckla verksamheten.
– Målet är att företaget ska finnas på alla ställen där man kan tanka vätgas. Det finns i nuläget fyra laddställen i Sverige, det närmaste vid Arlanda.