Han kan konsten att vika jeans – och fota

Han har 160 par jeans i garderoben och 30 000 följare på Instagram. UNT har träffat Josef Hansson.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2017-03-10 13:20

En unik stil och en intressant mix av bilder från hans resor, modelljobb, bröllop, mode och gatukonst. Det är vad ­Josef Hansson tror är förklaringen till att så många följer hans konto på det sociala mediet Instagram. I skrivande stund har han över 30 000 följare från hela världen.

På frågan vad hemligheten är för att få så många följare svarar han:

– Jag försöker skapa ett intressant flöde, och ser man det i helhet så sticker det ut och blir lite annorlunda.

De flesta av bilderna på hans konto är redigerade och ­fota­-de med systemkamera.­

Josef Hansson tänker väldigt mycket på hur bilderna ska skapa en helhet och för honom är det viktigt hur stora­ och små bilder är placerade i Instagram-flödet.

Han tror också att antalet följare ökade när andra stora konton började dela hans bilder i sina flöden och när han började använda hashtags flitigt och taggade sina bilder med specifika ord för att fler skulle kunna hitta och se bilderna.

– Jag underskattade hashtags från början, förstod inte att det var så viktigt för synligheten.

Från början var fotograferandet endast en hobby, men i dag är det en inkomstkälla där han får många förfrågningar om olika fotojobb via Instagram.

Men Uppsalaborna kanske främst möter Josef Hansson utan kamera. Här har han blivit en jeansguru och många kanske känner igen honom från när han i sitt jobb dag­ligen hjälper kunder i butiken Denim Library, ”Jeansbiblioteket”, i Rådhuset.

Under sina tio år i bransch­en har han märkt att Upp­salabornas intresse för jeans har ökat.

– Kundernas frågor visar att de kan mycket och är intresserade av jeans och dess kvalité.

Han tror också att med­vetenheten har ökat tack vare sociala medier.

– Jag har märkt att sociala medier påverkar väldigt mycket de frågor jag får, många visar upp bilder på olika modeller på jeans som de sett på Instagram och frågar om vi har dem.

Josef Hansson har alltid tyckt om jeans och han har nästan ett eget jeansbibliotek hemma i sin garderob. En gång i halvåret tar han ut alla jeans ur garderoben och det händer då att han får upp ögonen igen för ett gammalt par som glömts bort.

– Jag viker om alla par då.Jag gillar att ha ordning bland jeansen och jag har hittat ett bra sätt att vika dem så att de inte tar allt för stor plats i garderoben.

Sist han räknade hade han 160 par och fler lär det bli.

– Jag får plats med tio par till sedan är det fullt!

Fotnot: Hashtag, är en symbol (#) som används för att tagga specifika ord och gör det enklare för andra att hitta dina bilder.

Tipsa oss!

UNT vill i serien ”Uppsalaprofilen” fånga upp Uppsalabor som gör något för sin närmaste omgivning. Det kan vara tränaren i den lokala idrottsklubben, trotjänaren inom hemtjänsten, den hjälpsamma brevbäraren eller någon helt annan. Tipsa gärna oss på UNT med ett mejl till 72018@unt.se.

Personligt

Josef Hansson

Ålder: Fyller 41 år i sommar, men tillfrågad svarar han ­oftast ”forever 25”.

Familj: Mamma, pappa och lillasyster.

Bor: I norra Årsta.

Gör: Avdelning och inköpsansvarig på Denim Library i Rådhuset.

Intressen: Resa, foto­grafera, mat, tv-serier och ­Manchester United.

Det bästa med jeans: Att de är oerhört användbara och blir snyggare med ­tiden.

Om jag var kommunalråd i Uppsala skulle jag: Ta bort bussarna från Stora Torget­ och göra det till ett mer ­levande torg med fontän i mitten, ute­serveringar likt ett ”plaza” som man ofta ser utomlands.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!