Han jobbar för lyckade kampanjer

I torsdags vann han och UNT pris för årets annonskampanj. Men ett exakt framgångsrecept för att lyckas med en kampanj har Erik Malmstig, kundansvarig och säljare på UNT, svårt att ge. ”Mycket spring i en butik” visar ändå att en annons har slagit rätt.

Erik Malmstig

Erik Malmstig

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2011-10-21 18:05

När Tidningsutgivarna och Medievärlden prisade UNT och Riksmäklaren i Uppsala för årets annonskampanj var det dels för den satsning man gjorde på Sysslomansgatan 7, dels för den annonsplanering man gör tillsammans.

Studenter har i år kunnat söka gratis boende i en splitterny bostadsrätt på Sysslomansgatan, där Erica Hellgren, 21, till slut stod som lycklig ägare under två terminer.
– Effekten blev också att kunden fick sålt de 27 andra lägenheterna, kanske lite snabbare än vad de hade fått, säger Erik Malmstig.
De nådde en svårflirtad målgrupp i och med kampanjen. Tusentals uppmärksammade den och hundratals studenter sökte till tävlingen – som kommer att köras igen.

När Erik Malmstig och kollegorna på UNT:s annonsavdelning jobbar med kampanjer ser det olika ut beroende på vilken kund de har. Det är alltså svårt att ha ett universalknep som alltid fungerar.
– En del tror bara att det räcker att köpa en annonsplats, men innehållet, att ha ett bra erbjudande, är jätteviktigt. Även att ha en bra exponering och få rätt mix av flera olika medier för rätt målgrupp.
Om en kund som har annonserat, antingen i tidning, på unt.se eller på tv-kanalen 24 UNT, får ”spring i butiken” – ja, då vet de att de har lyckats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!