Han hjälper Uppland ut i världen

Även småföretagare drömmer internationellt. Nu får Upplands blivande exportörer en rådgivaraxel att luta sig mot i de stapplande stegen ut i världen, när Kent Goldmann på Exportrådet slår sig ner i Uppsala.

Uppsala2005-11-14 00:00
Han är ny på jobbet. I receptionen en trappa upp i Kristallen i Fyrislund är man osäker på vem Kent Goldmann kan tänkas vara. Är det möjligen han som står där borta? Kent Goldmann möter med en plåtskylt med Exportrådets logotyp i händerna. Inte heller den har helt kommit på plats än.

Steget ut i världen
Halvstatliga Exportrådet satsar just nu på att hjälpa småföretag att ta steget ut i världen. Småföretag har högst 50 anställda och högst tio miljoner euro i omsättning, och dit hör i stort sett alla företag i Uppsala län.
Kent Goldmann var redan tidigare personlig exportrådgivare. Nu ska han koncentrera sig på C-länet. Det blir han som besöker de företag som vill utnyttja gratistjänsten om personlig exportrådgivning. Visioner, förutsättningar och strategi gås
då igenom med företagen, både de som ännu inte börjat exportera och de som inte riktigt lyckats.
- Många gånger har man som företagare glömt hur mycket engagemang, pengar och tid det har tagit att komma i gång här hemma. Och export är än mer komplext!
Små företag har sina särskilda problem: personal, pengar och tid som måste avsättas kan ta i anspråk en stor andel av de totala resurserna. Kan hur små företag som helst satsa på export?
- Man måste titta på varje enskilt företags produkter och resurser. En exportsatsning tär på resultat och likviditet de första åren.
Exportören bör vara klar över syftet med sin satsning och hur den kan lyckas, råder Kent Goldmann. Affärsidén kan kanske inte vara densamma som i Sverige. Omvärlden är inte heller enhetlig — var finns den bästa marknaden för just det egna företaget?

Stor potential
- För mjukvaruföretagen är internet viktigt för exponering, för uppländska företag med fysiska produkter finns ofta en stor potential i norra Europa — som ligger ­nära och ofta har stor betydelse.
Om man hittat lönsamma kundgrupper här hemma är förutsättningarna goda att hitta kunder och lönsamhet i andra länder, menar Kent Goldmann. Det är, generellt, lättare att lyckas utomlands om man har en bra bas i Sverige.
Ett vanligt skäl till misslyckande är att exporten varit spontan — mässkontakter som tagit med ens produkter hem. Samarbetsparterna måste matcha varandra och vara seriösa, säger Kent Goldmann.
Trots fallgropar ger världen större utrymme för exportmogna företag att växa på. På lång sikt har ofta internationellt verksamma företag bättre lönsamhet, berättar Kent Goldmann. Exportrådet vill därför hjälpa de små exportörerna runt, eller över, dessa gropar.

Hur gör du i omvända fall, där företagarna inte kommit på tanken att exportera fastän ­företaget skulle må bra av det?
- Vi planerar en stor exportdag, då vi ska bjuda in företag runt om i länet. Och med de nätverk som finns här, med ALMI och handelskammaren till exempel, når vi nog ut på ett bra sätt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om