Han har lagat cyklar sedan barnsben

Överallt på väggarna hänger cykeldäck i olika dimensioner. På golvet står lådor fyllda till bredden med vevar, kedjor och trampor. Mitt i alltihop sitter Leif Färdig och skruvar på en uppochnedvänd cykel.

Leif Färdig har lagom snurr på affärerna.

Leif Färdig har lagom snurr på affärerna.

Foto: Linda Eliasson

Uppsala2011-04-03 18:06

– Jag kastar det som inte är något att ha, men gamla nav kan vara guld värda, säger han.

I år har det gått 100 år sedan Bodéns Cykel grundandes, men något jubileum blir det inte.
– När Bodéns firade 90 år fanns det specialerbjudanden på billiga cyklar och sådär, men det är ju inte samma sak längre, säger Leif Färdig.
Han har jobbat på Bodéns Cykel sedan 1967. Då var han bara 14 år gammal. I dag är försäljningen nedlagd och han erbjuder endast reparationer.
– Det finns inte plats för mer i de här lokalerna. Annat var det förut, då hade vi över 2 000 kvadratmeter lageryta plus själva affären, säger han.

Det var i samband med bygget av Uppsala Konsert & Kongress som den anrika cykelaffären tvingades överge sina gamla lokaler vid Vaksala torg.
– Det var ett riktigt bra läge. Men den tiden är förbi, det är inte mycket att göra åt det, säger Leif Färdig.
Att han över huvud taget hamnade i cykelbranschen var mest en slump.
– På den tiden sålde Bodéns mycket gräsklippare och mopeder. Jag köpte min moped där och så fanns det en äldre farbror på verkstaden som inte alls tyckte om mopeder, men cyklar det kunde han. Så jag fick hoppa in och hjälpa till och på den vägen är det, säger han.

När frågan om vilken cykel som är den allra bästa kommer upp tvekar han inte.
– Kan man få tag i en gammal Crescent Hamra från fyrtiotalet så har man en cykel som räcker livet ut, säger han.
Nya kunder kliver in genom dörren med jämna mellanrum. Det är fart på ruljansen i dag och Leif Färdig tror sig veta vad det beror på.
– Så fort solen tittar fram plockar folk fram sina cyklar. Över vintern är det sämre, men då går jag och plockar lite i mina lådor eller mixtrar med någon eker. Det finns alltid något att göra, det handlar bara om hur mycket man vill jobba.

Leif Färdig gillar det mesta med sitt yrke, men mötet med människorna är nog det han tycker allra bäst om.
– Det är trevligt att träffa folk. Jag har flera återkommande kunder som jag lagat cyklar åt i över fyrtio år, säger han.
På den överbelamrade disken ligger ett fotografi.
– Det där är 190 cyklar som står hemma på gården. Just nu är de täckta av en halvmeter snö, men när det tinar ska jag nog kunna bygga ihop några vettiga cyklar av dem, säger Leif Färdig.

FAKTA: CYKELN

UTVECKLINGEN GENOM ÅREN:

1790
Fransmannen Mede de Sivrac presenterar ett fordon som sparkas framåt och har trähjul på vardera sidan om sitsen.

1816
Karl Drais von Sauerbronn uppfinner en sparkcykel med styrbart framhjul. Uppfinningen får inte det genomslag han trott, utan anses vara farlig.

1839
Pedalerna gör sitt intåg genom skotten Kirkpatrick Macmillan. Han förser även fordonet med en handbroms.

1863
Ernest Michauxs velociped ser dagens ljus. Den har pedaler monterade på det aningen större framhjulet och blir en föregångare till höghjulingen som blir en favorit hos överklassen under det kommande årtiondet.

1885
J K Starley börjar tillverka ”säkerhetscykeln” Rover, efter en idé av Harry Lawson. Den påminner om dagens moderna cykel med en ram av tunna stålrör, kedjedrivet bakhjul och styrbart framhjul.

1888
De redan patenterade luftgummidäcken återuppfinns av John Boyd Dunlop.

1895
Frihjulsmekanismen tillkommer och därmed en kraftig fotbroms.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om