I förra veckan var han i Monaco för den stora prisutdelningen. Tillsammans med världs- och europamästare i allt från rally till formel 1 tog han emot sitt pris.
– Det här har jag väntat länge på; en arena för dragracing i Sverige. Det är enormt skoj att den byggs i Tierp. Banan blir den bästa, viktigaste och mest avancerade i hela Europa. Den blir fin och slät och byggs i betong. Förutsättningarna för rekordtider är de allra bästa, säger Johan Lindberg.
Han har kört på de stora dragracingbanorna i Europa, och om han jämför dessa med den Tierp får är det skillnad nästan som på dag och natt, tycker han.
– Banan i England är guppig och hoppig, då är det svårt att göra bra tider, säger Johan som drömmer om att kunna köra dragracing på heltid, men då måste han bo i USA vissa delar av året, för där finns flest körtillfällen.
Dragracing är en motorsport där det gäller att från stående start köra en kvarts engelsk mil, 402 meter, så fort som möjligt. Johan Lindbergs Pontiac Firebird -68 speedar fram med en maxfart av 380 kilometer i timmen. I motorn har han petat in 2 800 hästkrafter. Han kan köra en repa, ett lopp, med en hastighet av 380 kilometer i timmen på 6,01 sekunder.
Johan Lindbergs karriär inom dragracing har gått fort. För tre år sedan tävlade han i klassen Pro Street, i snabbhet är ljusår från den klass han tävlar i nu, Pro Mod. Pro Mod är den tredje snabbaste klassen. Den snabbaste klassen är Top Fuel där motorer på upp till 6 000 hästkrafter används. Den långsammaste klassen heter Stock och kör på 15–16 sekunder.
– Hästkrafter är bra att ha, men det viktigaste är på vilket sätt de används, säger Johan och berättar att det gäller att ställa in bilen för varje banas egenskaper.
En mängd olika saker ska ställas in. Exempelvis ska den stora elvatumskopplingen ställas in så att den inte slirar för mycket eller för litet, tändningens effektkurvor kan höjas eller sänkas för att få ut bästa effekt, ja, hela bilen ska ställas in.
Men nu guppar Johan Lindberg fram på grävmaskinen på det gamla flygfältet i Tierp. Han håller på med markjobb, schaktar och fyller upp marken där anläggningens läktare, depåytor, vägar och byggnader ska finnas. I maj ska den första dragracingtävlingen arrangeras. Då finns han med på programbladet.
Johan Lindberg och hans Team Lindberg Bros kör för klubben SHRA Uppsala i dragracing. Johans bror Johnny är chefsmekaniker.