Han gör succé pÄ Youtube

Snabba mellanmÄl, exotiska frukter och bÀsta prylarna. Med tips och tricks frÄn köket har matnörden Johan Hedberg blivit en av Sveriges största pÄ Youtube.

FramgÄngsrik kombo. Intresset för bÄde teknik och mat gÄr vÀl ihop med att ha en kanal för matlagning. Johan Hedberg filmar och klipper sjÀlv, och nu hoppas han pÄ att nÄ 200 000 följare innan Äret Àr över.

FramgÄngsrik kombo. Intresset för bÄde teknik och mat gÄr vÀl ihop med att ha en kanal för matlagning. Johan Hedberg filmar och klipper sjÀlv, och nu hoppas han pÄ att nÄ 200 000 följare innan Äret Àr över.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2017-11-11 21:00

HÀll i en liter vatten, fyll pÄ med en matsked vinÀger och slÀng i nÄgra isbitar. Solen har precis börjat gÄ ned och med en grönskande sommarÀng i bakgrunden lÀgger Johan Hedberg ned en nÀve fÀrska hallon i en stor skÄl. I klippet, som Àr ungefÀr 40 sekunder lÄngt, visar han ett enkelt knep som fÄr nyplockade bÀr att hÄlla lÀngre Àn bara nÄgra dagar i kylskÄpet. Det har spelats över 19 000 gÄnger och Àr det första klippet som laddades upp pÄ Youtube-kanalen "Matgeek". Tre Är och 878 klipp senare har kanalen nÀstan 200 000 unika följare.

– I början var jag vansinnigt nervös över att stĂ€lla mig framför kameran, men nu för tiden Ă€r det ganska lugnt, sĂ€ger Johan Hedberg.

Det första klippet spelades in pÄ terassen vid Johan Hedbergs fritidshus utanför Sala. I dag har han en helt egen studio med ett stort skafferi och ett alldeles nytt kök i Eklundshov. PÄ ena vÀggen hÀnger sex kastruller och ett 20-tal knivar prydligt pÄ rad. PÄ diskbÀnken stÄr nyinhandlade matkassar redo att packas upp. Han har köpt lax som han ska anvÀnda till ett av sina kommande klipp.

– Min tanke med mat Ă€r att det ska vara nyttigt, det ska gĂ„ snabbt att laga och mina barn ska tycka om att Ă€ta det.

Johan Hedberg har en bakgrund som PR-konsult och marknadschef, men nÀr lusten för att hÄlla pÄ med marknadsföring började svalna förstod han att det var mat och bakverk han ville Àgna sin tid Ät. DÄ hade han redan skrivit recept för olika tidningar och drivit en egen matblogg under mÄnga Är. Efter en överenskommelse med sin fru sa han upp sig frÄn jobbet pÄ PR-byrÄn för att stÀlla sig i köket pÄ heltid.

– Jag har alltid haft instĂ€llningen att jag byter jobb om jag kliver upp pĂ„ mĂ„ndagarna och har Ă„ngest. Min fru sa att om jag bara slutar gnĂ€lla om att jag vill jobba med mat sĂ„ skulle jag fĂ„ ett Ă„r pĂ„ mig att se om det funkade.

Året gick och bĂ„de Johan och hans fru upptĂ€ckte att matlagning som yrke faktiskt gick ihop.

– Det gav mindre pengar, men det funkade och framför allt sĂ„ hade jag vĂ€ldigt roligt.

Intresset för matlagning har funnits Ànda sedan barnsben dÄ han ofta lagade mat tillsammans med sin mamma. Dessutom jobbade farmor som hemkunskapslÀrare. NÀr bloggen och receptskrivandet gick bra blev uppdragen fler och fler, och under 2014 blev han kontaktad av ett medieföretag som föreslog att han skulle ta med sig arbetet frÄn bloggen till att starta en egen kanal pÄ Youtube.

– Det var mitt uppe i hela övergĂ„ngen frĂ„n linjĂ€r-tv till att "on demand" blev populĂ€rt. Om det inte till och med var lite för sent sĂ„ kĂ€ndes det hyfsat rĂ€tt i tid, sĂ€ger han.

I början tog han plats bakom kameran och anvÀnde bild, text och ljud för att ge enkla tips att anvÀnda i köket. Men för att fÄ fler följare blev han tvungen att Àven stÄ framför kameran sjÀlv. Han berÀttar att det tog ungefÀr ett och ett halvt Är innan kanalen tog fart allvar.

– Jag klipper allting sjĂ€lv och mĂ„nga tycker att det Ă€r roligt nĂ€r det blir lite fel ibland. NĂ€r jag spelade in ett klipp pĂ„ hur man lagar julgröt i en vakuumförpackning blev det en enda röra. SĂ„nt gör det mer mĂ€nskligt och trovĂ€rdigt.

Skaran av följare ökade frÀmst under förra Äret, och mot en vÀgg i studion stÄr en tavla med pÄ en Youtube-logga i silver som vittnar om den första milstolpen som nÄddes i fjol (dÄ gick kanalen frÄn 30 000 till 130 000 följare).

– Man fĂ„r en sĂ„n av Youtube nĂ€r man nĂ„r 100 000 följare. NĂ€r man nĂ„r en miljon följare fĂ„r man en likadan i guld. Det blir nog omöjligt eftersom mina klipp Ă€r pĂ„ svenska, sĂ€ger han.

Även om Johan Hedberg menar att det nĂ„gonstans finns en grĂ€ns för antalet följare ser han inte nĂ„got slut pĂ„ idĂ©er. Detta trots att hans klipp börjar nĂ€rma sig 900 till antalet.

– Fördelen med att jobba med mat Ă€r att det Ă€r ett sĂ„ outtömligt Ă€mne. Jag fĂ„r förslag pĂ„ nya klipp frĂ„n mina följare hela tiden och om inte det rĂ€cker till har jag ett lĂ„ngt dokument med idĂ©er, sĂ€ger Johan Hedberg.

Men klippen handlar inte bara om tips och tricks för hemmakocken. I det populÀraste klippet, som har setts inte mindre Àn 800 000 gÄnger, fÄr tittarna se hur det gÄr till pÄ en godisfabrik. Men innan bilderna frÄn produktionen av hallon- och lakritsskallar börjar rulla stÄr Johan i sitt kök och berÀttar att klippet Àr sponsrat av ett företag. I det hÀr fallet har Johan fÄtt betalt för att göra klippet och lÀgga ut det pÄ sin kanal. Den typen av inkomster, som pÄ marknadsföringssprÄk kallas för "branded content", finansierar delar av Johans arbete.

Men tycker du inte att det finns en konflikt i att du föresprÄkar nyttig mat och samtidigt gör reklam för godis?

– Nej, det tycker jag inte. Det ena mĂ„ste inte utesluta det andra och jag tror att det gĂ„r att Ă€ta hyfsat nyttig mat sex dagar i veckan för att tillĂ„ta sig att slarva lite pĂ„ dag sju. Man behöver inte leva som en asket för att Ă€ta nyttigt.

Att vara stor pÄ internet innebÀr inte bara mÄnga följare och trevliga kommentarer. I slutet av sommaren hamnade Johan i vad som skulle kunna kallas för ett "internetbrÄk" med bloggaren och Youtubern Ida Warg. Det började med att Ida Warg la upp klipp dÀr hon berÀttar vilka varor hon aldrig skulle köpa i en matbutik. Johan Hedberg svarade med en egen video dÀr han menade att flera av Ida Wargs pÄstÄenden om varorna var direkt felaktiga. Efter det valde flera personer att skriva grova krÀnkningar till Ida Warg, och i ett avslutande klipp lÀste hon upp nÄgra av meddelandena hon fick ta emot. Hon riktade ocksÄ kritik mot att Johan Hedberg valde att kritisera hennes klipp offentligt i stÀllet för att kontakta henne privat.

– Hon valde att lĂ€gga ut det hĂ€r klippet pĂ„ en offentlig plattform och jag försökte formulera mig nyanserat. Det var mĂ„nga andra som skrev rena pĂ„hopp till Ida, och dĂ„ gick jag in i kommentarerna och markerade att man inte kan uttrycka sig hur som helst bara för att nĂ„gon har fel i sak. I mitt eget kommentarsfĂ€lt lĂ€ser jag alla kommentarer och modererar om det behövs. DĂ€r har jag ett ansvar precis som vilken tidning eller mediehus som helst.

Även utanför kameran Ă€r det en hel del arbete som mĂ„ste göras. Det brukar ta runt 1-2 timmar att klippa filmerna, och mycket tid gĂ„r Ă„t till andra praktiska saker. Tre Ă„r sedan starten Ă€r han fortfarande nöjd med sitt beslut att gĂ„ "all-in" pĂ„ matlagningen.

– En gĂ„ng var det en ung kille som hörde av sig och sa att de tittade pĂ„ mina klipp pĂ„ hemkunskapen. En annan berĂ€ttade att han slog en egen bearnaisesĂ„s till sina förĂ€ldrar efter att ha sett mig pĂ„ Youtube. Det Ă€r min belöning och det kĂ€nns jĂ€kligt tillfredsstĂ€llande.

Min bÀsta söndag Personligt

Jag vaknar:

NÀr dottern petat mig i ögonen tillrÀckligt ofta. TreÄringar Àr för hÀrliga. Förhoppningsvis kom nÄgon ihÄg att ladda kaffebryggaren pÄ kvÀllen.

Lunch:

Eftersom "Lunch med Ägg Benedict och ett glas Bellini" inte har samma flĂ€rd pĂ„ vintern som pĂ„ sommaren sĂ„ blir det hellre nĂ„got utomhus, gĂ€rna frĂ„n grillen. Kombinerat med lite pyssel i nya trĂ€dgĂ„rden.

Eftermiddag:

Just nu handlar det mesta om att vi flyttar frÄn lÀgenhet till hus sÄ en optimal söndagseftermiddag innebÀr att muta barnen tillrÀckligt bra att de hÀrdar ut besök pÄ Ikea, Bauhaus OCH Plantagen.

Middag:

Till kvĂ€llsmat finns det tvĂ„ olika alternativ - antingen det dĂ€r lĂ„ngkoket som fĂ„tt sjuda hela dagen eller en mastodontpasta med mĂ€ngder av parmesan, buffelmozarella frĂ„n Ängsholmen och brutalt mustig tomatsĂ„s fylld med godsaker.

KvÀll:

Alternativen just nu Àr att antingen ge sig ut pÄ jakt i Destiny 2, plöja vidare i Game of Thrones (vi ligger 3 sÀsonger efter - HAHA!) eller fortsÀtta med William Gibsons mÀsterverk Neuromancer / Count Zero

/ Mona Lisa Overdrive (vilken jag nu Àr framme vid).

Johan Hedberg

Ålder: 41 Ă„r.

Bor: Snart i huset vi köpt.

Familj: Linnea (fru), Ludvig (9 Är) och Agnes (3 Är)

Jobbar: YouTuber pÄ heltid sedan tre Är.

Ser pÄ tv: Live: Formel 1 och Vinterstudion. On demand: Nyheter, Dox och gÀrna naturprogram med Sir David Attenborough.

LĂ€ser: William Gibson, So Good Magazine eller Antony Beevors "Andra VĂ€rldskriget".

Inspireras av: Årstiderna och kommentarerna frĂ„n mina tittare.

Favoritplats: SĂ€len

Äter helst: Choklad. FörĂ„t mig en julafton för flera Ă„r sen pĂ„ Mozartkulor sĂ„ till den milda grad att jag trodde jag var magsjuk. SĂ€ger en del.

Blir glad av: En stressfri dag med familjen. Sjukt klyschigt, men sÄ Àr det verkligen.

Blir ledsen av: LÀgger ingen tid pÄ att fundera kring sÄnt.

LĂ€ngtar efter: Pensionering. PĂ„ riktigt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om