Det beror förstås på om man räknar med kön till verkstaden, eller enbart själva skiftet.
Utanför Flogsta Däck & Bilverkstad står säkert hundra bilar i kö på måndagen.
– Vi försöker uppmana våra kunder att komma in lite tidigare, men de väntar ända till sista minuten. Förra året hade vi kö långt ute på gatan, suckar ägaren George Obeid.
En "vanlig" dag i däckbytartider hinner de fem medarbetarna på verkstaden skifta däck på mellan 150–200 bilar.
– Ja, det tar ungefär fyra minuter per bil, säger George Obeid. Om man bara ska skifta däck och om däcken är i gott skick.
Från och med 1 december gäller en ny lag för odubbade vinterdäck. Däcken måste ha en snöflingesymbol som visar att de är anpassade för att köra med i snö.
– De flesta av våra kunder vet om det men vi kollar upp det ändå. Likaså om de har dåliga däck, då sätter vi inte på dem helt enkelt. Det handlar ju om folks liv.
I Boländerna är kön till Däckskiftarnas tält kortare än den i Flogsta, men stadig. Här är Sasa Bajic stationschef.
– Vi har haft det ganska lugnt i tre veckor men i dag kommer vi nog upp i 170–180 bilar. Vi kör tolv timmar om dagen fram till den 6 december.
Sasa Bajic berättar att man avsätter fem minuter per bil och däckskifte. Men hans medarbetare Raivis Jakovlevs jobbar snabbare än så.
– För mig tar det tre minuter, säger han.
Då har han hjälp av en kollega.
En Formel 1-mekaniker behöver två till fyra sekunder på sig för att skifta ett däck.
– Så snabb är jag inte. Men får jag några år på mig så...
Kanske någon av UNT:s läsare kan byta snabbare än så eller känner till någon som kan det? Hör av er i så fall!