Videon är inte längre tillgänglig
I måndags presenterades Charlotta Friborg som ny chefredaktör och vd för Upsala Nya Tidning. På tisdagen blev det klart med nästa namn – Magnus Wretbring, född och uppvuxen i Uppsala, blir ny marknads- och försäljningschef.
– UNT är absolut inget nytt för mig. Jag har alltid haft tidningen hemma, och det är så min dag har börjat i alla år. Därför ska det också bli otroligt kul att få komma igång, säger Magnus Wretbring.
Han kommer närmast från en tjänst som försäljningsdirektör på Mediekompaniet där han bland annat jobbat med nationell annonsförsäljning för UNT.
Magnus Wretbring är alltså väl bekant med tidningen, som han både jobbat med och mot.
– Tidigare jobbade jag för Svensk direktreklam här i Uppsala. Konkurrensen med UNT var inte rolig kan jag säga, säger han och skrattar.
Efter flera års pendlande mellan Uppsala och Stockholm ser han framemot att få komma ”hem” igen.
– Det har varit några fantastiska år i Stockholm. Men det ska också bli otroligt spännande att få komma närmare annonsören. Tidigare har man suttit i många tunga förhandlingar med ofta olika mediebyråer. Nu blir det mer direkt, och det blir en annan påverkansmöjlighet.
Jobbet innebär också en del utmaningar, bland annat med tanke på den föränderliga annonsmarknaden.
– Det pågår en stor digital omställning i alla mediehus i Sverige. Samtidigt lyckades vi på Mediekompaniet öka vår printförsäljning, vilket var mot alla prognoser. Så visst går det att dra in pengar, säger Magnus Wretbring, som upplever att UNT och NTM-koncernen ligger i framkant när det kommer till det digitala.
Det är ännu inte klart när Magnus Wretbring tillträder sin tjänst