Den som samlade på sig allra flest p-böter i fjol var en 29-årig man i Gränby. Totalt fick han betala 24 300 kronor för de 48 böteslappar han fått på rutan till sin Kia. De allra flesta berodde på att han inte betalat parkeringsavgiften.
Två på listan är en 25-årig kvinna som är skriven på en adress strax sydväst om Uppsala. Bilen, en äldre Golf, har dock främst felparkerats i Rosendal när den rapporterats av parkeringsvakterna. Totalsumman av hennes 42 böteslappar är 21 000 kronor.
Båda har de betalat nästan alla parkeringsböterna de fått.
Det finns dock bilägare som är sämre på att betala. När UNT går igenom listan med de bilar som i fjol fått minst åtta p-böter under 2023 visar det sig att 16 av dessa fortfarande har minst nio obetalda p-böter, vilket efter årsskiftet är gränsen för när skulderna blir tillräckligt stora för att bilen kan tas i beslag. Sju av bilarna med många obetalda parkeringsanmärkningar har utländska registreringsskyltar, däribland den som toppar med 35 obetalda p-böter.
Av de svenskregistrerade har en företagsägd BMW från 2015 flest med tolv obetalda p-böter. Den bilen skrotades under hösten.
Av bilarna som ännu är i trafik har en man i 50-årsåldern i Salabacke, vars äldre Ford lappades 22 gånger i fjol, elva obetalda p-böter. Hälften av fjolårets p-böter kommer från obetald parkeringsavgift och hälften från områden med parkeringsförbud.
En man i 40-årsåldern i Luthagen fick 16 böteslappar på sin äldre Volvo i fjol. Även han har elva obetalda parkeringsanmärkningar. Hans p-böter orsakades vid tio tillfällen av att han inte betalat parkeringsavgiften.
Elva obetalda p-böter har också en Renault Master från 2019 registrerad på ett byggföretag utan F-skattesedel som inte heller har lämnat in någon årsredovisning sedan 2021.
Den som har bilrelaterade skulder på minst 5 000 kronor kan få sin bil flyttad till kommunens uppställningsplats. Har ägaren inte betalat alla skulder, inklusive eventuella förseningsavgifter och kostnader för bilflytten inom en månad kan kommunen sälja eller skrota bilen.
Reglerna gäller även för utlandsregistrerade bilar. Men Transportstyrelsen, som håller koll på de fordonsrelaterade skulderna, kan inte se om en utländsk bil har bytt ägare under den tid som skulderna uppstått. De flesta kommuner, även Uppsala, gör tolkningen att bilen kan flyttas om skulderna uppstått det senaste året.
– Ett bekymmer är att vi för utländska fordon måste ringa till Transportstyrelsen och fråga om varje bil. Vi har inget särskilt nummer utan kan hamna i telefonkö i växeln, säger Petra Englund, arbetsledare för parkeringsvakterna i Uppsala.
Petra Englund vill inte säga var uppställningsplatsen för de beslagtagna bilarna finns.
– Vi hade problem med säkerheten vid den gamla uppställningsplatsen, säger hon.
Under 2023 var det totalt 86 bilar som flyttades till kommunens uppställningsplats. Av dessa var det 31 som flyttades då ägaren hade skulder på minst 5 000 kronor. Av de flyttade bilarna har 30 lämnats tillbaka till ägarna, 30 skrotats och 17 sålts. Nio bilar står kvar i väntan på skrotning eller försäljning.
När skulderna är större än 5 000 kronor behöver inte ägaren kontaktas innan bilen flyttas. Men Uppsala Parkering flyttar även bilar som har fått tre p-böter i rad på samma plats eller som har stått längre än tre dygn på gatumark.