Han beskriver sig som luststyrd och lösningsorienterad – men också ”lite tjurskallig”. Erfarenheter av sjukdomar och dödsfall bland släkt och vänner har gjort att Henrik Littorin inte vill skjuta upp någonting i onödan.
– Oavsett om det handlar om jobb eller privatliv måste det jag gör vara något som jag brinner för, något som känns vettigt och meningsfullt här och nu.
Oväntade vägval gör han gärna. Beslutet att efter 15 år som statligt anställd på Luftfartsverket och Swedavia starta eget bolag var därför ganska lätt. Där andra anade svårigheter såg han mest möjligheter.
Nu är han konsult inom hållbart flyg, med villan i Norby som bas och utgångspunkt. Där har han lika nära till frun och de tre barnen som till arbetet. Sedan ett par år handlar det främst om ELIS-programmet, "Elektrifierad luftfart i Skellefteå", som han leder.
Ett av målen är att etablera flygplatsen som test- och utvecklingsplats för flygande elfarkoster. Inte bara nationellt, utan även globalt.
Redan förra våren, innan testplatsen var klar, signalerade en kinesisk utvecklare av flygande elfordon sitt intresse att provflyga en kommande eVTOL-modell där.
– Vi pratar vidare med dem och andra aktörer. Inget är klart än, säger Henrik Littorin.
Förkortningen eVTOL står för ”electrical vertical take-off and landing”. Det handlar alltså om vertikalstartande luftburna elfarkoster, för persontransport, som inte behöver någon landningsbana. Snarlika de flygande elbilar man sett ”helikopterstarta” i många science fiction-filmer, men Henrik Littorin värjer sig mot den associationen, betonar hellre det långsiktiga och seriösa i arbetet.
Många olika drönarmodeller och vertikalstartande farkoster är under utveckling, på olika platser i världen. Möten med forskare, innovatörer och andra aktörer i branschen upptar en stor del av hans tid. Nyligen var han i Tyskland. Stockholm besöker han ofta och till Skellefteå åker han ett par gånger i månaden. Ibland över dagen, ibland längre.
Uppsala är ett bra ställe att ha sin bas på, tycker han.
– Det är enkelt att ta sig hit och lätt att ta sig härifrån. Och det finns mycket kunskap och inspiration att hämta av folk man träffar, både privat och i jobbet.
Intresset för flyget vaknade redan under uppväxten i radhuset i Luthagen.
– Där vi bodde hörde man ljuden från Flygflottiljens militärplan när de tränade två dagar i veckan.
Pappan, som var reservofficer och militär, hade också tillgång till F16 på Ärna Flygplats. Där fick Henrik Littorin se flygplanen på riktigt nära håll. I Flygflottiljens simhall han lärde han sig också att simma.
Mot slutet av studierna i ekonomi vid Uppsala universitet blev det både kandidat- och magisteruppsats om avregleringen av flyget inom EU.
– Då insåg jag också vilken spännande och komplicerad bransch det här är.
Redan då, för 20 år sedan, var utmaningen tydlig. Flygets positiva sidor, med snabba och smidiga transporter i en alltmer globaliserad värld, belastades av de uppenbart negativa. Buller och klimatbelastning måste hanteras och åtgärdas.
Elektrifierad luftfart är en av vägarna mot målet, menar Henrik Littorin, som på vissa seminarier hoppas kunna vara något av en folkbildare.
– Det handlar mycket om ny teknik, hållbarhetsarbete och vilka utmaningar och möjligheter det finns med att göra flyget mer hållbart.